برای تعریف حاکمیت شرکتی رجوع می کنیم به تعاریف ارائه شده دو سازمان معتبر بین المللی:

 

فدراسیون بین­المللی حسابداران (IFAC) (2004): حاکمیت شرکتی عبارت است از تعدادی مسئولیت­ها و شیوه­های به‌کار برده شده توسط هیئت مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین کننده­ی دست­یابی به هدف­ها، کنترل ریسک­ها و مصرف مسئولانه­ی منابع می­باشد.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) (1998 و 2004): طبق تعریف این سازمان، حاکمیت شرکتی مجموعه­ای از روابط بین مدیریت، هیئت مدیره، سهام­داران و سایر ذی­نفعان شرکت است. حاکمیت شرکتی هم­چنین ساختاری را فراهم می­آورد که از طریق آن اهداف شرکت، تدوین و ابزارهای دست­یابی به این اهداف و هم­چنین نحوه­ی نظارت بر عملکرد مدیران مشخص می­گردد.

 

شماران