برای تعریف حاکمیت شرکتی رجوع می کنیم به تعاریف ارائه شده دو سازمان معتبر بین المللی:
فدراسیون بینالمللی حسابداران (IFAC) (2004): حاکمیت شرکتی عبارت است از تعدادی مسئولیتها و شیوههای بهکار برده شده توسط هیئت مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین کنندهی دستیابی به هدفها، کنترل ریسکها و مصرف مسئولانهی منابع میباشد.
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) (1998 و 2004): طبق تعریف این سازمان، حاکمیت شرکتی مجموعهای از روابط بین مدیریت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت است. حاکمیت شرکتی همچنین ساختاری را فراهم میآورد که از طریق آن اهداف شرکت، تدوین و ابزارهای دستیابی به این اهداف و همچنین نحوهی نظارت بر عملکرد مدیران مشخص میگردد.