اهمیت, یک جنبه از مربوط بودن است که مختص به شرکت محسوب می‌شود. اطلاعات در صورتی با اهمیت هستند که حذف یا ارائه نادرست آن­ها بتواند تصمیماتی که استفاده­کنندگان بر مبنای اطلاعات مالی گزارش­شده اخذ می­کنند را تحت تاثیر قرار دهند. یک شرکت تعیین می­کند که اطلاعات با اهمیت هستند یا خیر, زیرا ماهیت ویا بزرگی قلم (اقلامی) که اطلاعات به آن­ها مربوط هستند, باید با پس­زمینه گزارش مالی شرکت درنظر گرفته شوند. اطلاعات در صورتی بی­اهمیت و در نتیجه نامربوط هستند که بر یک فرد تصمیم­گیر تاثیری نداشته باشند. به طور خلاصه, اطلاعات یا باید تغییری ایجاد کنند وگرنه شرکت ملزم به افشاء آن­ها نیست.

ارزیابی اهمیت, یکی از چالش­برانگیزترین ابعاد حسابداری است, زیرا نیازمند ارزیابی اندازه و اهمیت نسبی یک قلم است. هرچند که, فراهم کردن رهنمودهای ثابت برای قضاوت درباره با اهمیت بودن یا نبودن یک قلم دشوار است. اهمیت با توجه به مبلغ نسبی و اهمیت نسبی, تغییر می­کند. شرکت­ها باید در تعیین با اهمیت بودن یا نبودن یک قلم, هر دو عوامل کمی و کیفی را در نظر بگیرند. بنابراین, عموما مشخص کردن یک آستانه کمی یکسان برای با اهمیت شدن یک قلم, امکان­پذیر نیست. در عوض, قضاوت­های مربوط به اهمیت باید با پس­زمینه ماهیت و مبلغ یک قلم انجام شوند.

لازم به توضیح است با تغییراتی که در نسخه های 2010 و 2018 چهارچوب نظری گزارشگری مالی ایجاد شد، ویژگی های کیفی اطلاعات مالی به شرح زیر تغییر کرد:

در ایران هنوز (سال 1401-1402) چهارچوب نظری گزارشگری مالی بر اساس ترجمه ای که از نسخه 1989 چهارچوب بین المللی صورت گرفته است

 

منبع: کتاب حسابداری میانه بر اساس IFRS  نوشته کیسو و ویگانت، ترجمه دکتر علی رضا رامروز، انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران

شماران