اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 95 به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره دوازده‌ماهه منتهی به 31 خرداد 95 اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، در این رتبه‎بندی، معیار به ‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و 6 ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

 

همچنین میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکاء در این محاسبات است.

 

از آن ‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز مربوط به این شرکت ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.

 

 برترین ها در میان 302 شرکت

براساس این گزارش، از میان 302 شرکت مورد بررسی رتبه های اول تا سوم از لحاظ به موقع بودن و قابلیت اتکاء اطلاعات ارسالی به بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی، تولید مواد اولیه داروپخش و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص یافته است. شرکت های صنعتی بهشهر، پتروشیمی مبین، گروه سرمایه گذاری مسکن، داروسازی امین، حمل و نقل توکا، صنایع سیمان کرمان و داروسازی زهراوی رتبه های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

همچنین شرکت های شیشه همدان، خدمات انفورماتیک، لابراتوارهای سینا دارو، ایران دارو، معدنی املاح ایران، لامیران، نیرو ترانس، بانک خاورمیانه، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و ارتباطات سیار ایران 10 گروه دومی بودند که از لحاظ به موقع بودن و قابل اتکا بودن اطلاعات رتبه 11 تا 20 را به خود اختصاص دادند.

 

 شرکت های انتهای جدول

از سویی دیگر شرکت های کاشی اصفهان، پالایش نفت تبریز، سیمان کارون، بانک پاسارگاد، پست بانک، پالایش نفت اصفهان، تولیدی لنت ترمز ایران، پالایش نفت بندرعباس، کاشی نیلو و آلومراد به ترتیب در انتهای جدول رتبه بندی قرار دارند.

 

 بهترین ها و بدترین های بازار اول

بر اساس این گزارش در بازار اول بورس شرکت های تجارت الکترونیک پارسیان، صنعتی بهشهر، گروه سرمایه گذاری مسکن، داروسازی امین، صنایع سیمان کرمان، خدمات انفورماتیک، نیرو ترانس، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، بیمه پارسیان و تراکتورسازی ایران 10 شرکت برتر از لحاظ به موقع بودن اطلاعات و قابلیت اتکا بودند.

این در حالی بود که شرکت های پالایش نفت تبریز، بانک پاسارگاد، پست بانک ایران، پالایش نفت بندرعباس، سایپا، بانک پارسیان، پتروشیمی آبادان، بیمه دانا و بانک تجارت در حالی کمترین امتیازها را از لحاظ به موقع بودن و قابل اتکا بودن اطلاعات داشتند که در انتهای جدول شرکت های بازار اول نشستند.

 

در بازار دوم چه خبر بود؟

در بازار دوم بورس نیز شرکت های بازرسی کنترل خوردگی تکین کوی، تولید مواد اولیه داروپخش، پتروشیمی مبین، حمل و نقل توکا، داروسازی زهراوی، شیشه همدان، لابراتورهای سینا دارو، ایران دارو و لامیران با بیشترین امتیازها، شفاف ترین شرکت های بازار هستند.

این در حالی است که انتهای جدول در این بازار به شرکت های صنایع کاشی اصفهان، سیمان کارون، تولیدی لنت ترمز ایران، کاشین نیلو، آلومراد، پلی اکریل ایران، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، شیشه و گاز و پارس الکتریک اختصاص یافت که از لحاظ به موقع بودن و قابل اتکا بودن اطلاعات کمترین رتبه ها را داشتند.

 

 رتبه‌بندی هلدینگ‌ها

همچنین در میان شرکت‌های هلدینگ مجموعه هایی همچون گروه سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری صنعت نفت، گروه داوریی سبحان و سرمایه گذاری البرز رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که شرکت های گروه صنعتی ملی، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، توسعه معادن روی، سرمایه گذاری ساختمان ایران و سرمایه گذاری توسعه آذربایجان با کمترین امتیازها، رتبه های آخر این جدول را به خود اختصاص دادند.

 

بهترین و بدترین سرمایه گذاری ها

این در حالی است که در میان شرکت های سرمایه گذاری مورد بررسی، شرکت های سرمایه گذاری پردیس، سرمایه گذاری اعتبار ایران، سرمایه گذاری بهمن، سرمایه گذاری توسعه ملی و سرمایه گذاری سپه رتبه نخست تا پنجم را از آن خود کردند.

پنج شرکت انتهای جدول این گروه نیز سرمایه گذاری صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری ملت بودند.

 

شماران