داستان جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو باعنوان «هشدار کارشناسان درباره شقه کردن درمان تامین اجتماعی» به موضوع تبعات طرح جدای  احتمالی بخش درمان از پیکره سازمان تامین اجتماعی پرداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در مطلب محوری این شماره با عنوان «هشدار کارشناسان درباره شقه کردن درمان تامین اجتماعی»، فرخ ملکوندفر، مشاور ارشد مدیرعامل و نماینده سازمان تامین اجتماعی در پیگیری و هماهنگی امور برنامه ششم توسعه می گوید: تجمیع بیمه‌های درمانی یکی از موضوعاتی است که در سه سال اخیر به صورت سینوسی اوج و فرودهایی داشته است. پس از وقفه‌ای تقریبا یک‌ساله، این بار و در آستانه طرح و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور است که موضوع تجمیع در قالب و محتوای تازه‌ای مجددا داغ شده است. از یک سو وزارت بهداشت، بند «ب» ماده ٣٨ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه را مبنای استدلال خود بر جدایی بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی قرار می‌دهد و از آن سو نیز سازمان تامین‌اجتماعی می‌گوید به دلایل متعدد علمی، حقوقی و تجربی، ادغام نه‌تنها امکان‌پذیر نیست که حتی زمینه سردرگمی و بلاتکلیفی ٤٢ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر را مهیا می‌کند.

 

خدمات درمانی تامین‌اجتماعی بخشی از تاریخ این سازمان است

به گفته ملکوندفر: در صدر ماده ٣ قانون تامین‌اجتماعی در بیان حمایت‌های تامین‌اجتماعی از پوشش بیمه خدماتی درمانی ناشی از حوادث و بیماری‌ها نام برده شده و به‌دنبال آن سایر حمایت‌های ازکارافتادگی، بازنشستگی، فوت و... تکلیف شده است. بنابراین بیمه خدمات درمانی جزو لاینفک حمایت‌های قانون تامین‌اجتماعی است و هرگونه اتخاذ تصمیم شتابزده و خلاف روح این قانون در این خصوص آثار سوء حقوقی، اجرایی و اجتماعی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه این مطلب اضافه کرد : درمجموع سازمان هم در این ٢٥ سال با رعایت اصل تولیت و محوریت وزارت بهداشت و درمان در حوزه سلامت و هرگونه همکاری و همیاری قانونی، تجربه موفقی را در قلمرو بیمه خدمات درمانی داشته و دارد.

مشاور ارشد مدیرعامل تامین اجتماعی تصریح کرد: حق‌بیمه مذکور در ماده ٢٨ قانون حسب مورد برای تامین هزینه‌های ناشی از موارد مذکور در بندهای «الف» و «ب» ماده ٣ قانون (خدماتی درمانی و...) تخصیص می‌یابد. بنابراین تفکیک سهم درمان سازمان از ٩ درصد به ٧ درصد (غیرمستقیم) و ٢ درصد (مستقیم) نسخ صریح ماده ٢٩ قانون تامین‌اجتماعی است و در قوانین برنامه توسعه نمی‌توان قانون دائمی سازمان را ملغی‌الاثر کرد.

وی گفت: تامین‌اجتماعی یک صندوق بین‌نسلی و ذخیره‌ای و به عبارتی موتور محرکه اجتماعی-اقتصادی کشور است. نمی‌توان با یک تصمیم و یا برای پیشبرد یک طرح بخشی از آن را جدا کرد، که اتفاقا یکی از دو بال اصلی خدمات تامین‌اجتماعی و فوری‌ترین و پرجاذبه‌ترین خدمت مورد توجه بیمه‌شدگان گذشته و آینده آن است . لذا همان‌گونه که در لایحه احکام موردنیاز برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، در جهت حفظ و یکپارچگی ساختار و حمایت‌های تامین‌اجتماعی، از کمیسیون‌های ذی‌ربط محترم مجلس شورای اسلامی درخواست توجه ویژه و همه‌جانبه به این موضوعات را داریم.

 

رسانه ها مهم ترین ابزار دستیابی به شفافیت  و پاسخگویی در تامین اجتماعی

در این شماره از آتیه نو با اشاره به برگزاری اختتامیه  نخستین جشنواره تامین اجتماعی و رسانه به ذکر مطالبی در خلال این جشنواره پرداخته است. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تامین اجتماعی و رسانه گفت :  مخاطبان و شرکای اجتماعی از راهبردهای مدیریتی سازمان تامین‌اجتماعی است که رسانه‌ها نقشی اساسی در اجرایی شدن این راهبرد دارند.»

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی اضافه کرد: اعتقاد ما این است که همه رسانه‌ها برای برقراری ارتباط با اقشار گوناگون جامعه در کنار سازمان تامین‌اجتماعی هستن. وی تقویت نهادهای فرهنگی مرتبط با این سازمان ازجمله موسسه فرهنگی و هنری «آهنگ آتیه» و انتشارات «علمی و فرهنگی» را استراتژی سوم این سازمان عنوان کرد. در مراسم فوق از برگزیدگان جشنواره  تقدیر به عمل آمد.

 

مشکلات رسانه ها، مبنایی مرتفع می شود

آتیه نو با اشاره به حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره تامین اجتماعی و رسانه به نقل از وی آورده است :  نگاه و رویکرد قابل‌توجهی در سازمان تامین‌اجتماعی نسبت به رسانه‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: امضای این تفاهم‌نامه نشان‌دهنده رویکرد دولت تدبیر و امید به همکاران مطبوعاتی و تشکل‌های صنفی و تعامل و اعتماد به رسانه‌هاست و به طور مبنایی بسیاری از مشکلاتی که طی سالیان گذشته در این حوزه وجود داشته را مرتفع خواهد کرد.

در ادامه این مطلب حسین انتظامی افزود: در ٣ سال گذشته هیچ مجوزی برای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی مبنی بر تاسیس و راه‌اندازی روزنامه، هفته‌نامه و خبرگزاری صادر نشده است، چراکه اعتقاد داریم اگر دست بخش خصوصی در فعالیت‌های رسانه‌ای باز شود، به طور حتم موفقیت بیشتری به دست خواهد آمد و از طرفی نیز با جلوگیری از ایجاد انحصار، فضای رقابتی سالم و پرنشاطی در رسانه‌ها ایجاد خواهد شد.

 

نقش کلیدی حوزه اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق های بازنشستگی

دکتر نوربخش در مراسم تودیع و معارفه معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی و معارفه معاون امور استان‌ها و مشاور عالی اجرایی و دستیار مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی ، صیانت از منابع و تلاش در جهت افزایش ارزش دارایی‌های سازمان تامین‌اجتماعی را ازجمله مسئولیت‌های مهم و ارزشمند معاونت اقتصادی این سازمان عنوان کرد و گفت: «حوزه اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی در ایفای تعهدات این سازمان و توسعه ملی نقش کلیدی دارد.»

 

حمایت های جدی سازمان تامین اجتماعی از شرکت های دانش بنیان

در شماره ٧٦ هفته نامه آتیه نو آمده است: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که بر اساس توافق صورت‌گرفته میان این سازمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای در خصوص نحوه ارائه مفاصاحساب برخوردار می‌شوند. در ادامه این مطلب آورده شده است که  در این توافق مقرر شده مطالبه حق‌بیمه قرارداد آن دسته از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیانی که لیست آن‌ها در سامانه http://daneshbonyan.isti.ir قرار دارد، صرفا بر اساس فهرست ارسالی و بازرسی کارگاه صورت بگیرد و با توجه به معافیت این موسسات و شرکت‌ها از اعمال ضریب حق‌بیمه قرارداد، ارائه مفاصاحساب پیمان به آن‌ها بدون مشکل انجام ‌شود.

 

جایگاه درمان در نظام چندلایه بیمه های اجتماعی

امیرعباس فضایلی، رئیس گروه اقتصاد درمان و برنامه ریزی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در این شماره از آتیه نو به نگارش یادداشتی در خصوص  جایگاه درمان در نظام چندلایه بیمه های اجتماعی پرداخته است.

وی در این مطلب آورده که  اگر بخواهیم موضوع جدایی بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی را بررسی کنیم، باید به ارتباط و تناسب حوزه درمان با نظام چندلایه بیمه‌های اجتماعی اشاره کنیم.

وی اضافه میکند: سالم بودن به‌عنوان یکی از تعاریف و تعهداتی که حوزه تامین‌اجتماعی نسبت به افراد تحت پوشش خود دارد، بعدها در قوانین بالادستی شکل‌گیری این سازمان‌ها در کشورها مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه یادداشت می خوانیم: بحث سلامت جزء لاینفک تعاریف حوزه پوشش رفاه اجتماعی است و  به عبارت دیگر دستیابی به اهداف آرمانی قوانین بالادستی متضمن توجه به تمام ابعاد است که سلامت در کنار معیشت، اشتغال، آموزش و سرپناه است.

فضایلی ادامه می دهد: معتقدان به جدایی بخش درمان به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت(WHO) اشاره می‌کنند که از پایه و اساس نادرست است.

 

مطالب دیگر این شماره از هفته نامه آتیه نو:

  • الزام دولت به پرداخت مطالبات تامین اجتماعی در برنامه ششم توسعه
  • هتل بیمارستانهای لوکس برای پولدارهای جهان
  • حادثه ناشی از کار و حمایت های آن
  • اهتمام بیشتر رسانه ها به ترویج فرهنگ بیمه و بیمه گری در کشور
  • ایران بیستمین خودروساز جهان
  • حمایت تامین اجتماعی از بیماران اوتیسم
  • کارت هوشمند، گامی دیگر در جهت تکریم بیماران
  • تعامل و همکاری تامین اجتماعی با جامعه داروسازان
  • فرزندانمان را بهتر بشناسیم
  • و...

 

متن کامل هفتاد و ششمین شماره «آتیه نو» مورخ یکشنبه 2 آبان 1395 در وبگاه سازمان تامین اجتماعی در دسترس علاقه‎مندان است.

 

 

شماران