هفتاد و پنجمین شماره هفته نامه «آتیه نو» تنها نشریه تخصصی رفاه و بیمه های اجتماعی در ایران با مجموعه مطالبی در مورد مسائل مرتبط با تامین اجتماعی و بحران صندوق های بازنشستگی صبح امروز ۲۵ مهر ۱۳۹۵منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، داستان جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو با عنوان " جدایی پر هزینه " به مسائل پیرامون افزایش نرخ طلاق و کاهش ازدواج پرداخته و اثرات آن بر مصارف صندوق های بازنشستگی را مورد واکاوی قرار داده است. در ادامه این مطلب امده است، طلاق و آمارهای رو به فزون آن در سالهای اخیر به یکی از جدی ترین آسیب های کشور تبدیل شده که به صورت غیر مستقیم اثراتی منفی بر عملکرد صندوق های بازنشستگی داشته است. در جای دیگری از این مطلب عنوان شده که در سال گذشته آمار جدایی شیب صعودی گرفته و اینکه سالهاست طلاق به دغدغه مشترک مردم و مسئولان و بحث همواره جامعه شناسان بدل شده است.

 

قانونی به نام " مستمری فرزندان اناث بازمانده"

آتیه نو در این مطلب نیز به موضوع قانون " مستمری فرزندان اناث بازمانده " پرداخته و عنوان داشته است که بررسی میزان مستمری هایی که در قالب مزایای بازماندگی به دسته ای خاص از زنان مطلقه پرداخت می شود ، اثرپذیری این صندوق را از پدیده طلاق و هزینه های تحمیلی آن روشن می کند. بر اساس اعلام آمارهای سازمان ثبت احوال کشور ، در سال ١٣٩٣ تعداد١٦٣ هزار و ٥٦٩ طلاق در کشور ثبت شده است.

 

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شده است، بالا بودن میانگین سن و انگیزه هایی که مانع از سرگیری روابط مزدی در حوزه روابط کار میشود ، سهم زیادی در تداوم تمایل زنان مطلقه در استفاده از چتر حمایتی و دریافت مستمری بازماندگی دارد.

در همین ارتباط و در میان عوامل انگیزشی مختلف ، سن یکی از متغیرهای کلیدی در کاهش تمایل به ازدواج مجدد و عدم اعتقاد به ورود به بازار کار در میان زنان مطلقه و در نهایت هم اقبال آنان به استفاده از مزایای مستمری بازماندگی است.

در نهایت نیز تدوین قوانین اعطای مستمری باید در جهت تامین اهداف بازنشستگی باشد ، اما نه تنها به این امر توجه نمی شود و هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی برای صندوق ها در بر دارد بلکه در عمل هیچ سنخیتی نیز با عدالت اقتصادی و اجتماعی که نظام های بازنشستگی در پی آن هستند ندارد.

 

اجماع نظام سیاسی و وجود نهاد ناظر، دو فرصت پیش روی صندوق های بازنشستگی

در این روزها اخبار پیرامون صندوق‌های بازنشستگی در کشور حکایت از بحرانی بودن اوضاع برخی از این صندوق‌ها دارد.

آتیه نو در این مطلب آورده استکه  ناظران بر این باورند که برخی صندوق‌های بازنشستگی بیمارتر از آن هستند که درمان آن‌ها با مسکن‌های موقت امکان‌پذیر باشد و تاکید می‌کنند آنچه امروز بر سر صندوق‌ها آمده ناشی از ضعف حکمرانی خوب در مسئله صندوق‌هاست. درواقع به دلیل عملکردهای نسنجیده، ساختارهای غیرمنعطف و سیاست‌های پوپولیستی برخی دولت‌ها، مسئله صندوق‌ها به معادله‌ای چندمجهولی تبدیل شده است.

 

حال سوال این است که نظام سیاسی چگونه می‌تواند صندوق‌ها و ذی‌نفعان آن‌ها را به سلامت از بحران‌ها عبور دهد؟

حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی حیدری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، و محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در نشستی که چندی پیش با موضوع «حکمرانی و نظارت در صندوق‌های بازنشستگی» برگزار شد، با تبیین شرایط کنونی صندوق‌ها و مفروض قرار دادن حکمرانی خوب و تاکید بر پویایی، شفافیت، توانمندی و عزم بالا در ارکان کلان تصمیم‌گیری، وجود نهاد ناظر و مرجعی تخصصی را مهم‌ترین ابزار در مسیر اصلاح فرآیندهای سیاست‌گذارانه صندوق‌ها عنوان کردند. در ادامه مشروح صحبت‌های این کارشناسان در قالب سه گفتار مجزا از نظرتان می‌گذرد.

 

صندوق های بازنشستگی، قربانیان پوپولیسم!

حجت الله میرزایی در ارتباط با مسائل مطروحه پیرامون بحران صندوق های بازنشستگی نظر خود را اینگونه مطرح می کند:

گرچه مسئله مدیریتی همواره موضوعی مهم و مورد تمرکز کارشناسان بوده، اما مهم‌ترین عامل در رسیدن صندوق‌ها به وضعیت فعلی، مسئله حکمرانی است.

ارزش دارایی در ٣٠٠ صندوق بازنشستگی برتر جهان ‌بین ١٠٠ تا ١٨٠ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی آن‌هاست. در اقتصاد ایران با اینکه صندوق‌ها نحیف هستند، ارزش دارایی آن‌ها کم نیست و به حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی کشور می‌رسد. از حیث تعداد بنگاه‌ها نیز در ٤ صندوق وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نزدیک به ٣٧٠ بنگاه با مالکیت بیش از ٣٤ درصد وجود دارد. این بدان معناست که این تصمیمات و نحوه اداره این صندوق‌ها در اقتصاد مهم و تاثیرگذار است و ضرورت حکمرانی خوب را صدچندان می‌کند.

 

نهاد ناظر و پاسخ به شوک‌های چندگانه صندوق‌ها

علی حیدری

وی در این نشست اساسا یکی از دلایلی که صندوق‌ها به این روز افتاده‌اند را حکمرانی و نظارت غایب بزرگ صندوق‌های بازنشستگی دانست. شوک های مالی برنامه‌ای و بودجه‌ای و شوک‌های اجتماعی و فرهنگی و فقدان سطح مطلوبی از دانش و آگاهی‌های بیمه‌ای نیز از دیگر عوامل بروز مخاطرات است. شوک‌های سیاسی و مدیریتی ناشی از تغییرات مدیران و استفاده ابزاری از خدمات اجتماعی و تصمیمات موسمی که در زمان‌هایی مانند انتخابات به‌نوبه خود سهم زیادی در بروز بحران داشته است.

 

صندوق‌های بازنشستگی، آزمون حکمرانی خوب  هستند

محسن رنانی

به گفته وی یکی از دم‌دست‌ترین، نزدیک‌ترین و عملی‌ترین حوزه‌هایی که نظام سیاسی می‌بایست وارد آن شود، حوزه صندوق‌های بیمه اجتماعی است. اگر نظام سیاسی عزم ورود به این حوزه را پیدا نکند، قطعا در هیچ حوزه‌ای نمی‌تواند و فرایند مستهلک‌کننده امروز استمرار خواهد یافت. اگر حکومت‌ها این شاخص‌ها را تامین کنند، حکمرانی خوب تامین خواهد شد.

 

علت حذف صندوق‌های بازنشستگی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه

در آتیه نو آمده است که : از مدت‌ها پیش تصور می‌شد موضوع صندوق‌های بازنشستگی هم‌ردیف آب و محیط‌زیست به‌عنوان سه حوزه بحرانی در اولویت لایحه برنامه ششم توسعه کشور قرار می‌گیرد و حتی در پیش‌نویس لایحه نیز منعکس شده بود، اما سرانجام به دلایلی این اولویت از متن اصلی لایحه حذف شد. در همین رابطه رئیس امور رفاه اجتماعی سازمان تازه‌تاسیس برنامه‌وبودجه ضمن تایید این موضوع، دلیل این مسئله را فرابرنامه‌ای بودن موضوع اصلاح صندوق‌های بازنشستگی دانسته است. به اعتقاد حمیدرضا پوراصغری، با توجه به بین‌نسلی بودن ماهیت صندوق‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای ظرفیتی محدود دارند. وی پیشنهاد کرده است موضوع صندوق‌های بازنشستگی در قالب لایحه‌ای جامع و در عین حال جداگانه از سوی دولت ارائه شود.

 

ارز تک نرخی ، راهگشای توسعه صادرات

آتیه نو از پروژه بزرگ دولت در ١٥٥ روز باقیمانده از سال ١٣٩٥ گزارش می هد و مسائلی از قبیل  : تا پایان امسال ارز تک نرخی می شود ، تک نرئخی شدن ارز یعنی چه ؟ ، الزامات تک نرخی شدن ارز ، ارز تک نرخی تولید را تکان میدهد و حرکت از واردات به سمت تولید را مورد بررسی قرار داده است.

 

بهداشت روان ، حاشیه نشین نظام سلامت

در این شماره از آتیه نو  بررسی چرایی غلبه درمان بر پیشگیری و فراموش شدن روان پزشکی جامعه نگر ، به بهانه هفته بهداشت و روان مورد واکاوی قرار گرفته است. بهداشت روان از دریچه نگاه مردم ، کمبو تخت تا فراموشی روان پزشکی جامعه نگر ، درمان از پیشگیری سبقت گرفته است و افزایش تعهد بیمه ها در حوزه بهداشت روان در  مطلب فوق عنوان و تشریح شد.

 

"تحریریههای بیگانه با بیمه"

نگاهی به مشکلات بیمه ای خبرنگاران

در شماره اخیر آتیه نو به مشکلات حوزه بیمه ای خبرنگاران پردادخته شده و موارد ذیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

اگر به تحریریه رسانه‌های ایران سری بزنید و از وضعیت بیمه خبرنگاران بپرسید، بی‌تردید بسیاری از روزنامه‌نگاران پاسخ مشترکی به شما خواهند داد. آن‌ها خواهند گفت که ناپایداری این شغل و جابه‌جایی زیاد از این رسانه به آن رسانه آن‌ها را مضطرب کرده است.

در تازه‌ترین اقدام، در تفاهمی با سازمان تامین‌اجتماعی در صدد  رفع مشکلات مربوط به پوشش بیمه‌ای فعالان رسانه‌ای با مسئولیت و نقش‌آفرینی جدی و موثر کارفرمایان و صاحبان رسانه هستند تا خبرنگاران نیز همانند سایر نیروهای کار، از پوشش کامل خدمات تامین‌اجتماعی برخوردار شوند.

به باور کارشناسان، خبرنگاران به دلیل قرار گرفتن در موقعیت استثنایی،  هیجانات و اضطراب‌های حاصل از شرایط تولید محتوای خبر و البته بروز مخاطرات فیزیکی برای خبرنگار در موقعیت‌های استثنایی مانند جنگ، آتش‌سوزی، تنش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، آلودگی‌های محیط‌زیستی و... در وضعیت سخت و زیان‌آوری قرار می‌گیرند که نیازمند مراقبت و حفاظت و آینده‌نگری هستند.

یک کارشناس حقوقی و آشنا به مشکلات روزنامه‌نگاران معتقد است: «جز چند روزنامه قدیمی، کمتر رسانه‌ای در ایران شرایط بیمه و مسائل مرتبط با بازنشستگی را آنطور که قانون کار تعیین کرده رعایت نمی‌کنند. یکی از مشکلات در حوزه بیمه به دلیل سخت و زیان‌آور بودن این شغل است که بخش‌های اداری مطبوعات یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند به‌طور دقیق خبرنگار را مشمول بیمه خبرنگاری کنند.»

 

نبود انجمن صنفی مستقل یکی از مهم‌ترین علل مشکلات بیمه خبرنگاران است

به گفته بیژن رمضانی، کارشناس حوزه‌های کار و تامین‌اجتماعی، یکی دیگر از مشکلات مطبوعات، خبرنگاران غیرثابت است که در تحریریه حضور مستمر ندارند و ممکن است در چند رسانه کار کنند. او می‌گوید: «نبود سازوکار تعریف‌شده برای تحت پوشش قرار دادن این افراد مسئله مهمی است. باید سازوکار مشخصی شبیه صندوق روزنامه‌نگاران به وجود بیاید تا خلأ تشکل‌های صنفی موقتا برطرف شود و مسائل مرتبط با اشتغال روزنامه‌نگاران پیگیری و حل شود

 

مطالب دیگر این شماره هفته نامه آتیه نو

برگزاری اختتامیه جشنواره تامین اجتماعی و رسانه

انواع قرارداد کار و مقررات بیمه آنها

لزوم ارائه گزارش دقیق از اوضاع صندوق ها

دورخیز مراکز تجاری ایران برای رقابت با دبی و ترکیه

کارآفرینان برتر زن ایرانی

حمل و نقل طلا ، جذاب اما پرمخاطره

آینده همچنان پابرجاست

چرا نظام درمانی فرانسه افول کرد ؟

٣٨٥میلیون کودک در فقر مطلق

و . . . . . .

 

متن کامل هفتاد و پنجمین شماره هفتهنامه "آتیه نو" (یکشنبه، 25 مهر 1395)در وبگاه سازمان تامین اجتماعی در دسترس علاقه‎مندان است.

 

شماران