علی عسکری با بیان این که طرح جامع مالیاتی یک پروژه جدید نیست، گفت: این طرح در برنامه سوم توسعه به تصویب مجلس رسید و قرار شد در چارچوب این طرح، نظام مالیاتی تغییرات مدرنی را تجربه کند. وی افزود: این طرح قبل از سال 1388 دو تا سه سال متوقف شد برای این که ببینند آیا این نرم افزار در داخل کشور قابلیت تولید دارد یا خیر؟ در نهایت هم در کارگروه طرح تحول اقتصادی (در دولت قبل) به این جمع بندی رسیدند که این نرم افزار به وسیله تولیدکنندگان داخلی قابل تولید نیست و باید حتما از همان شرکت برنده خارجی (دیلویت) دعوت کنیم تا ادامه کار را انجام دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی عسکری رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی کشور در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: ایجاد زیرساخت فناوری یکی از پروژه های طرح جامع مالیاتی بود که باید در کشور زیر ساخت فناوری و پهنای باند برای نظام جامع مالیاتی به نحوی فراهم می شد که پوشش لازم را برای یک سیستم یکپارچه الکترونیکی مالیاتی در سراسر ایران فراهم کند.

وی اظهار داشت : برای تحقق این زیرساخت قراردادی با شرکت زیرساخت و مخابرات منعقد شد تا آن زمان پهنای باند در ایران برای نظام مالیاتی دو مگ بود. ما یک توپولوژی تهیه کردیم برای سراسر ایران یکپارچه و به صورت هم بندی شده که بتواند تمام استانها و شهرستان های کشور را بصورت یکپارجه پاسخ دهد. اجرای و پیاده سازی این طرح 1.5 تا 2 سال طول کشید تا این زیر ساخت فناوری در کشور فراهم شود.


عسکری با بیان این که طرح جامع مالیاتی یک پروژه جدید نیست، گفت: این طرح در برنامه سوم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قرار شد در چارچوب این طرح، نظام مالیاتی یک تغییرات مدرنی را در خود تجربه کند. این طرح به دلیل مشکلاتی در برنامه سوم فعال نشد و در برنامه چهارم از 32 پروژه طرح تنها 6 پروژه فعال شد.

وی افزود : تا قبل از سال 1388 مطالعات 32 پروژه تکمیل و 5 تا 6 پروژه که جنبه مطالعاتی و تکمیلی داشت شروع شده بود ، مناقصه برای تولید نرم افزار با یک شرکت خارجی منعقد و مناقصه هم آغاز شده بود.

عسکری گفت : این طرح قبل از سال 1388 دو تا سه سالی متوقف شد برای اینکه ببینند آیا این نرم افزار در داخل کشور قابلیت تولید دارد یا خیر؟ به هر حال تصمیم گیری در خصوص این موضوع سه سال طول کشید.

 

عسکری بیان داشت: در نهایت در کارگروه طرح تحول اقتصادی در دولت قبل به این جمع بندی رسیدند که این نرم افزار به وسیله تولیدکنندگان داخلی قابل تولید نیست و باید از همان شرکت برنده خارجی دعوت کنیم تا ادامه کار را انجام دهد. از سال 1388 که به سازمان مالیاتی رفتم از آن شرکت خارجی دعوت کردم، دو تا سه دور مذاکره کردیم و حاضر شد با همان قرارداد و قیمت قبلی نرم افزار را درکشور تولید کند. این شرکت از اردیبهشت ماه سال 1389 کار تولید نرم افزار را در کشور شروع کرد.


وی گفت: در کنار تولید نرم افزار فاز دوم طرح جامع مالیاتی هم آغاز شد. این طرح دارای چهار فاز است.


عسکری افزود : بر اساس قرارداد حداقل پنج سال زمان تولید نرم افزار جامع مالیاتی بود این نرم افزار بصورت متمرکز تمامی عملیات مالیات در کشور را همزمان مدیریت و پشتیبانی می کرد.


تمام اطلاعات و داده ها به مرکز داده های اصلی در تهران ارسال و پردازش می شد و در نهایت اطلاعات به مناطق مختلف کشور منتقل می گردید.


وی بیان داشت: به هر حال این کار شروع شد و ادامه پیدا کرد تا اینکه پنج سال که تمام شد ناچارشدیم به لحاظ برخی نواقصی که در نرم افزار بود قرارداد برای یک سال دیگر تمدید شود. در حال حاضر ادامه این کار از سوی سازمان مالیاتی کشور در حال تکمیل شدن است و قرار هست تا بهمن ماه سال جاری کار تکمیل شود.


عسکری اظهارداشت: همزمان پروژه های فاز سوم هم فعال شد و بخش زیادی از این پروژه ها هم اکنون به نتیجه رسیده و در واقع اطلاعات و برنامه ها پروژه های فاز سوم در چهار چوب طرح جامع مالیاتی به مرحله اجرا درآمده است.


نرم افزار طرح جامع مالیاتی به صورت ازمایشی در تهران، اصفهان و کرمانشاه اجرا و نقایص نرم افزار شناسایی شد و این نواقص در حال رفع شدن است.


وی در ادامه زیرساخت های طرح جامع مالیاتی را شامل دو بخش دانست و یادآور شد : زیرساخت های که در مجموعه نظام مالیاتی وجود دارد و زیرساخت های که در بیرون از این نظام موجود بوده و باید به نظام مالیاتی اتصال پیدا کند.

 

شماران