آتیه نو در تازه ترین شماره خود به مناسبت روز جهانی سالمندی در مطالب و گزارشهای متعددی به مساله سالمندی و پیر شدن جمعیت ایران پرداخته است. داستان جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو با عنوان «سالمندی پایان راه نیست...» نیز به مقوله سالمندی اختصاص دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، «پیری دیگری در راه است» عنوان یکی از مطالب هفته نامه آتیه و البته هشداری است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نگرانی های موجود در حوزه سالمندی جمعیت ایران اعلام کرده است.

در گزارش اصلی هفته نامه آتیه نو «پیرامون بازنشستگی، مفاهیم و کارکردهای آن در جامعه امروز ایران» مطالب مهمی به رشته تحریر درآمده است. در این گزارش می خوانیم: افزایش کیفیت، طول عمر و بالا رفتن امید به زندگی سه کلید واژه از دستاوردها است که بشر از پس سده ها تحول و دگرگونی از انقلاب صنعتی به این سو آنها را بدست آورده است.

بر پایه آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، جهان تا سال ٢٠٥٠ رشد دو برابری را در تعداد افراد بالای ٦٠ سال تجربه می کند و کشورهای در حال رشد بیشترین تاثیر را در این حوزه پذیرا هستند.

گذران عمر و ورود به مرحله پیری پیش روی همه ماست. سالمندی در کمین جمعیت نشسته است و پیش بینی های مراجع مختلف از خصوصیات جمعیت شناختی هم به اندازه کافی موقعیتی خطیر را گواهی می دهند.

بانک جهانی هم در گزارشی گفته است در حال حاضر تنها ۳۰/۵ در صد جمعیت ایران زیر ٢٠ سال سن دارند. طبق پژوهش های جمعیت شناختی دفتر جمعیت سازمان ملل «چنانچه الگوهای جمعیتی فعلی ادامه داشته باشند، تا سال ٢٠٥٠ (حدود ٣٤ سال دیگر) نرخ رشد جمعیت ایران منفی می شود.

مهمترین عنصر دوران بازنشستگی «تجربه» و شرایط و امکانات انتقال آن است. این موضوع به وضعیتی منتهی می شود که تعیین کننده نوع و کیفیت حیات پس از دوران اشتغال است.

در مجموع شرایط توجه به نقش نهادهای سنتی واسط –که عمدتا غیردولتی هم هستند- و استفاده از تجارب برخی کشورهای توسعه یافته در تبدیل دوران بازنشستگی و در مرحله بعد سالخوردگی به «فرصتی طلایی» به کار گرفته اند، می تواند هم در آسیب شناسی موضوع و هم در برنامه ریزی به مدد سیاست گذاران آید.

 

نوربخش: گام های بلندی برای معیشت بازنشستگان برمی داریم

هفته نامه آتیه نو همچنین اظهارات اخیر سید محمد تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره سالمندان و بازنشستگان را بازتاب داده است. او از پرداخت بدهی های نهاد دولت به سازمان تامین اجتماعی طی برنامه ششم توسعه کشور خبرداده و افزوده است: با رویکردی که دولت در همراهی با سازمان تامین اجتماعی دنبال کرده است جدایی بخش در مان اتفاق نخواهد افتاد . مدیرعامل سازمان پیگیری وضعیت درمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان را دو موضوعی دانسته است که به صورت ویژه از سوی تامین اجتماعی با همکاری کانون های بازنشستگی دنبال می شود.

وی گفته است: در دولت تدبیر و امید تمام تلاش ما در صیانت از اموال بازنشستگان و کارگران بوده است.

 

معاون اول رئیس جمهوری: ورودی صندوق های بازنشستگی نامتعادل است

آنگونه که هفته نامه آتیه نو گزارش داده است،‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز با حضور در یازدهمین دوره بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان ضمن انتقاد از وابستگی صندوق ها به دولت اظهار کرده است: همواره یکی از مباحث مطرح در بودجه دولت کمک به صندوق های بازنشستگی بوده و دولت متعهد است به هیچ عنوان نگذارد در هیچ یک یاز صندوق های بازنشستگی، بازنشسته ای در انتظار پرداخت پول از صندوق خود بماند.

وی گفته است: امیدواریم توانایی این را داشته باشیم که با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری طی یک دوره زمانی دریافتی بازنشستگان را به درصد قابل توجهی از دریافتی حقوق شاغلان برسانیم.

 

کارآفرینی می تواند آسیب های اجتماعی را مهار کند

«کارآفرینی و ارتباط آن با آسیب های اجتماعی» موضوع میزگردی است که هفته نامه آتیه نو آن را برگزار و گزارشی از آن را منتشر کرده است. میزگردی با حضور «پروانه مافی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، «روزبه کردونی» مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت کار و «احمد روستا» استاد کارآفرینی دانشگاه تهران که در آن موارد و مسائل پیرامون کارآفرینی و ارتباط آن با آسیب های اجتماعی کنکاش و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

دراین میزگرد سیاست های اشتغالزایی و فقر زدایی در جامعه مکمل خوانده و عنوان شد که دولت ها و سیاست گذاران در برهه های مختلف برای مهار فقر و آسیب های ناشی از آن تولید شغل را به عنوان راهبردی بلند مدت نشانه می روند. هزینه های بالای تولید هرشغل و تلاطم های اقتصاد جهانی روند تاثیر گذاری این راهبرد و مصون ماندن جامعه از آسیب های اجتماعی را با اختلال مواجه می کند.

کردونی گفت: در حوزه کارآفرینی اگر برنامه های انجام شده منجر به ایجاد گفتمان مناسب در بستر مشخص شود، حتما به حل شدن برخی آسیب ها مثل اعتیاد کمک می کند.

برنامه مافی لزوم وجه به طیف گسترده بیکاری، اشتغال نامناسب و همچنین نظارت بر قوانین این حوزه که عمدتا بلا اجرا بود را ضرورت هایی دانست که تشکیل فراکسیون کارآفرینی را بدنبال داشت.

 

جای خالی ٣٠ هزار تخت توانبخشی در نظام سلامت

آتیه نو همچنین به مساله کمبود تخت های توانبخشی در کشور پرداخته و نوشته است که کمبود این نوع تخت ها به افزایش روز افزون هزینه های نظام سلامت منجر شده است. وزیر بهداشت در این خصوص اظهار کرده است: به نسبت تعداد بالای معلولان، مصدومان و بیماری های بسیاری مانند سکته های مغزی، سوانح و تصادفات و حوادث محیط کار که منجر به معلولیت می شوند به حداقل ٣٠ هزار تخت توانبخشی نیاز داریم. آمارهای قابل تاملی که وزارت بهداشت در این خصوص اعلام کرده، حاکی از آن است که تعداد تخت های توان بخشی کشور کلا حدود ١٠٠ تخت است. در صورتی که تخت توانبخشی به تعداد کافی در کشور و جود داشته باشد، بسیاری از بیماران برای درمان مجدد بیماری شان به مراکز درمانی مراجعه نخواهند کرد.

 

مطالب دیگر آتیه نو

در این شماره از هفته نامه آتیه نو، مطالب متعدد دیگری در حوزه های مرتبط با قلمروی رفاه و تامین اجتماعی منتشر شده است. عناوین برخی از این مطالب به این قرار است:

  • تامین اجتماعی آینده
  • جایگاه ارزشمند بازنشستگان و سالمندان
  • تبعیض مثبت و رسالت اجتماعی
  • هزینه های بیمار شدن در این ٥ کشور
  • حال خوش پا به سن گذاشته ها با تکنولوژی
  • تلاش برای گره گشایی از کار اصناف
  • چراغ سبز به بوئینگ و ایرباس
  • انتشار شانزدهمین ماهنامه قلمرو رفاه
  • غیرت کارگری
  • زیبایی و جوانیتان را حفظ کنید
  • و . . . . . . .

 

متن کامل هفتاد و سومین شماره هفته‌نامه «آتیه نو»، در وبگاه سازمان تامین اجتماعی در دسترس علاقه‎مندان است.

شماران