شهرام غفاری گفت: اصلاح، روانسازی و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان از اولویت های مهم موسسه عالی پژوهش سازمان است که از مهرماه سال ١٣٩٤ شروع شده است و در مرحله اول و با اولویت حدود ٤٠ بخشنامه ودستور العمل در حوزه های مختلف سازمان در دست اقدام قرار گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، شهرام غفاری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: تاکنون بیش از ٥٠ درصد این بخشنامه ها توسط کارگروه های تخصصی تنقیح و تجمیع شده اند. وی اصلاحات انجام شده در بخشنامه ها و دستور العمل های سازمان را از پژوهش های کاریردی و تاثیر گذار در اصلاح امور شرکای اجتماعی سازمان دانست و اعلام کرد: در اجرای این طرح مهم و تاثیر گذار اکثر بخشنامه ها و دستور العمل های گذشته سازمان مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.

غفاری خاطرنشان کرد: در موردی ٨٣ بخشنامه و دستور اداری در قالب یک بخشنامه اصلاح و تجمیع شده است که این امر تاثیر قابل توجهی در رضایتمندی مخاطبان سازمان و به ویژه کارکنان و مجریان مربوطه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل ها در راستای ایجاد شفافیت سازمانی و تسهیل دسترسی به اطلاعات بوده و می تواند مقبولیت سازمان نزد افکار عمومی و به ویژه مخاطبان آن را افزایش دهد.

غفاری یادآوری کرد که کارآمدی سازمان تامین اجتماعی تا حدود زیادی در گرو روانسازی و اصلاح بخشنامه ها و دستورالعمل ها و تنقیح آنها است و انتظار به حق شرکای اجتماعی سازمان این است که به قانون ومقررات سازمان تامین اجتماعی دسترسی داشته باشند و از هرگونه تغییرات در آن آگاهی حاصل کنند.

رئیس موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی گفت: از سوی دیگر آگاهی از حقوق وتکالیف مردم وشهروندان نسبت به قانون ومقررات سازمان تامین اجتماعی زمینه ساز ارتباط بیشتر و شفاف آنان با سازمان خواهد بود.

غفاری گفت: باید توجه داشت که تحقق جامعه پیشرفته و توسعه یافته در پرتو شهروندان آگاه به قانون ومقررات لازم الاجرا امکان پذیر است، بنابر این رویکرد مثبت مدیران عالی سازمان در حال حاضر زمینه ساز آگاهی همه شهروندان نسبت به قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود و این امر باعث کاهش شکایات و افزایش رضایتمندی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هریک از این بخشنامه ها پس از تایید شورای تنقیح مقررات و معاونت تخصصی مربوطه و پس از تایید مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در قالب کتابچه چاپ و در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت و در آینده نیز امکان دسترسی آسان مخاطبان سازمان از طریق بانک اطلاعات قوانین ومقررات سازمان نیز فراهم خواهد شد.

غفاری همچنین گفت: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مشارکت وکسب نظر شرکای اجتماعی در تنظیم مقررات و اصلاح بخشنامه ها را مورد تاکید قرار داده و در حال حاضر در کارگروه های تخصصی و دیگر کمیته های مربوطه حسب مورد از نمایندگان تشکل های اقتصادی جهت حضور در این جلسات دعوت به عمل می آید.

 

بازگشایی مجدد موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی مصداق توجه دولت به حوزه پژوهش است

غفاری، توسعه و نهادینه شدن پژوهش را نیازمند توجه خاص مسئولان اجرایی دانست و گفت: نگاه دولت ها و به تبع آن مدیران سازمانی بر سرنوشت موسسات پژوهشی تاثیرگذار است و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاش های خوبی در جهت حمایت از فعالیت های پژوهشی صورت گرفته و مصداق عینی آن هم بازگشایی مجدد این موسسه است که چند سالی به دلایل واهی از گردونه فعالیت خارج شده بود.

وی خاطرنشان کرد: این موسسه به سازمان تامین اجتماعی کمک می کند تا تصمیماتی مبتنی بر علم و شواهد علمی اتخاذ کند، خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی به حدی از توسعه و بلوغ سازمانی دست پیدا کرده است که مصمم است هیچ تصمیم بنیادی و کلیدی را بدون اتکا به اطلاعات، دانش و شواهد علمی پشتیبان اخذ نکندف موسسه بازوی فکری سازمان در نیل به این مهم است.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: امیدواریم و انتظار داریم پژوهش آنچنان در کشور نهادینه شود که سازمان ها هر تصمیم سرنوشت سازی را با بر مبنای علم و خرد جمعی اتخاذ نمایند و به زبان ساده از تصمیمات فوری و فوتی و همچنین احساسی اما عامه پسند پرهیز کنند.

وی با اشاره به نقش و ماموریت های مهم موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی گفت: انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی، کاری مهم اما دشوار و معمولا زمان بر است.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: نتایج فعالیت های پژوهشی موسسه در دوره جدید هر چه زودتر ارایه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

غفاری در ادامه با اشاره به حجم و گستره ی وسیع طرح های پژوهشی موسسه از ابتدای بازگشایی و به خصوص در سال ٩٥، اظهار داشت: پژوهش های مهمی همچون تدوین پروتکل های تجویز داروهای پرمصرف از جمله داروهای سرطانی برای استفاده سازمان های بیمه گر، طرح توسعه مفاهیم تامین اجتماعی در متون درسی آموزش و پرورش، پروژه عادلانه کردن سهم عوامل تولید، تدوین الگوی مطلوب نظام تامین اجتماعی و تهیه جدول تغییر وضعیت بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در دست اجرا است.

 

افزایش چشمگیر تعداد قراردادهای منعقدشده موسسه در حوزه تالیف و ترجمه کتاب

غفاری با تاکید بر اهمیت کتاب و حوزه نشر، از افزایش چشمگیر تعداد قراردادهای منعقد شده و تعداد عناوین کتاب های در دست تالیف و ترجمه موسسه خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: تنها در شش ماهه نخست سال ٩٥، قرارداد تالیف و ترجمه ٢٨ عنوان کتاب در موسسه منعقد شده است که این تعداد در مقایسه با تعداد کتاب های منتشر شده موسسه در تمام ادوار فعالیت پیش از وقفه چند ساله، افزایشی چشمگیر و چندین برابری را نشان می دهد به طوری که در سنوات گذشته فعالیت موسسه به صورت میانگین در کل سال، حداکثر شش کتاب به چاپ رسیده بود که این وضعیت نشان دهنده جهش محسوس موسسه در حوزه انتشارات است.

وی ابراز امیدواری کرد که این جهش چشمگیر، به افزایش کیفیت و کمیت ادبیات حوزه های علمی مرتبط با حوزه تامین اجتماعی و رشته های علمی مرتبط منجر شود و میدان علمی را در این حوزه های تقویت کند.

غفاری به تقویت کمی و کیفی کتابخانه موسسه عالی تامین اجتماعی به عنوان کتابخانه مرجع حوزه های علمی مرتبط با تامین اجتماعی اشاره کرد و تسهیل دسترسی و استفاده از منابع ارزشمند موجود در این کتابخانه برای پژوهشگران و علاقمندان را به عنوان یکی از گام های مهم در این زمینه عنوان کرد.

وی اعلام کرد که موسسه مشتاقانه از همکاری علمی و پژوهشی با نهادها، محققان و پژوهشگران حوزه های مختلف علمی در زمینه های مشترک در قالب های متنوعی چون طرح های پژوهشی، تدوین و تالیف و ترجمه کتاب، نگارش گزارش های کارشناسی، برگزاری کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی استقبال می کند.

وی از محققان، اساتید و دانشجویان دعوت کرد تا با مراجعه به وبگاه مؤسسه به نشانی www.SSOR.IRاز چگونگی عملیاتی شدن این همکاری و اولویت های پژوهشی موسسه مطلع شوند.

 

شماران