پیش از این هواپیمایی ماهان با استفاده از ابزارهایی همچون صکوک اجاره، تجربه موفقی را پشت سر گذاشته است و این تجربه در این حوزه می تواند مورد استفاده سایر شرکت ها هم قرار گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: اگرچه در سازوکارهایی که برای خرید هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ و تامین مالی آن پیشنهاد شده تاکیدها بیشتر بر منابع خارجی است، اما قطعا صنعت حمل و نقل هوایی می تواند نگاهی هم به بازار سرمایه داشته باشد.

 

به گفته این مقام مسوول،  85 درصد منابع مالی برای خرید این هواپیماها از طریق فاینانس خارجی بلندمدت تامین شده و  15 درصد مابقی هم از طریق فاینانسر خارجی؛ اما شرایط بازپرداخت آن کوتاه مدت تر است که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت های خصوصی داخلی نیز به دنبال استفاده از منابع بازار سرمایه برای این موضوع هستند، افزود: این شرکت ها، پی گیری هایی از طریق صندوق توسعه ملی و  اوراق اجاره بازار سرمایه داشته اند.

 

وی افزود: با این حال، علی رغم تلاش های زیادی که شرکت های هواپیمایی به خصوص شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی برای استفاده از منابع بازار سرمایه داخلی داشته اند، نتوانسته اند از این بازار استفاده مطلوب و مورد انتظار را داشته باشند و شاید نیازمند بازنگری در مقررات و  روابط در این حوزه برای تسهیل در امور  باشیم.

 

اسعدی سامانی ادامه داد: پیش از این هواپیمایی ماهان با استفاده از ابزارهایی همچون صکوک اجاره، تجربه موفقی را پشت سر گذاشته است و  این تجربه در این حوزه می تواند مورد استفاده سایر شرکت ها هم قرار گیرد.  

 

وی همچنین با اشاره به سفر قریب الوقوع نمایندگان ایرباس و بوئینگ به تهران در هفته جاری گفت: در چند روز آینده جزئیات بیشتری از ورود هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ به کشور اعلام خواهد شد.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش بینی کرد: با صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، اولین هواپیماهای نو حداکثر تا پایان سال، وارد کشور شود.

 

اسعدی سامانی گفت: پیش از این نیز در جلسه با مدیران خطوط هوایی ایران و تیم اعزامی بوئینگ به ایران روش‌های همکاری دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران پیشنهاد داده است، گفت: مدیران شرکت‌ های هواپیمایی ایرانی که در ناوگان خود از هواپیمای بوئینگ استفاده می‌کنند، پیشنهادهای بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و در خصوص آن تصمیم خواهند گرفت.

 

‌خاطر نشان می شود: پیش‌قرارداد خرید انواع هواپیمای ایرباس هم  اوایل زمستان گذشته‌ به امضا رسید‌. بر این اساس مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد که البته مقرر شد، خرید 7 فروند از این هواپیماها در قرارداد جدید حذف شود.

 

آن طور که مسئولان صنعت هوایی اعلام کرده اند، برای توسعه ناوگان هوایی کشور 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.


 

شماران