محمدحسین عسگری گفت: با توجه به هماهنگی‏های به عمل آمده با وزارت نیرو، برای نخستین بار از تاریخ شنبه 10 مهر 95، نمادهای با دوره تحویل هفتگی 8 آبان95 در تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران گشایش می‏یابند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محمدحسین عسگری، مدیر عملیات بازار بورس انرژی با اعلام این خبر به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: این نمادها بر اساس دوره مصرف، شامل چهار نماد کم‏باری هفتگی، میان‏ باری هفتگی، اوج بار (پیک) هفتگی و بار پایه هفتگی هستند.

 

عسگری در ادامه بیان کرد: از آغاز معاملات برق در بورس انرژی تا کنون نمادهای با دوره تحویل روزانه در این بورس معامله می شدند که با توجه به برنامه‏ ریزی های انجام شده در نخستین مرحله، نمادهای هفتگی و پس از آن طی برنامه زمانبندی مشخص نمادهای ماهانه، فصلی و سالانه در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار می‏ گیرند.

 

وی با تشریح بیشتر موضوع فوق اظهار داشت: در حال حاضر برق در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس انرژی عرضه می ‏شود. بر این اساس خریداری که برای مثال 50 قرارداد بار پایه هفتگی با شروع دوره تحویل 8 آبان 95 خریداری می کند، در حقیقت 50 مگاوات برق مورد نیاز خود را برای کل 24 ساعت یک هفته که از  8 آبان 95 آغاز می‏ شود، تامین می کند.

 

مدیر عملیات بازار بورس انرژی ادامه داد: به همین ترتیب نیروگاهی که 100 قرارداد کم باری هفتگی 15 آبان 95 را عرضه می کند در واقع 100 مگاوات از ظرفیت خود را برای تمامی ساعات کم باری (8 ساعت در هر روز) یک هفته که از تاریخ 15 آبان 95 شروع می ‏شود، به فروش می ‏رساند.

 

وی با اشاره با قابلیت تفکیک قراردادهای خریداری شده با دوره تحویل طولانی‏ تر به نمادهای با دوره تحویل کوچک تر اعلام کرد: خریداران قراردادها با دوره تحویل هفتگی، به طور جداگانه تا سقف قراردادهای خریداری شده می ‏توانند این برق را در قالب نمادهای با دوره تحویل روزانه (در روزهای متعلق به همان هفته) در بورس انرژی مجدداً در طول دوره معاملاتی قراردادها عرضه کنند.

 

وی افزود: وفق "ضابطه گشایش و طول دوره معاملاتی" نمادهای قراردادهای سلف موازی استاندارد برق مصوب هیات پذیرش بورس انرژی تمامی‏ نمادهای معاملاتی با دوره تحویل هفتگی، چهار هفته پیش از"شروع دوره تحویل" گشایش می ‏یابند.

 

عسگری ادامه داد: طول دوره معاملاتی هر نماد نیز از روز گشایش نماد معاملاتی تا 3 روز پیش از شروع دوره تحویل است. بر این اساس در شنبه هر هفته، نمادهای با دوره تحویل هفتگی چهار هفته بعد در بورس انرژی قابلیت معامله پیدا می‏کنند.

 

مدیر عملیات بازار چهارمین بورس رسمی کشور خاطر نشان کرد: فعال شدن نمادهای هفتگی در راستای توسعه و تعمیق معاملات برق در بازار سرمایه کشور است و با گشایش این نمادها، خریداران و فروشندگان با سهولت بیشتری می‏ توانند نسبت به عرضه و تامین برق مورد نیاز خود در این بورس اقدام کنند.

 

وی ارزش کل معاملات انجام شده برق در بورس انرژی از ابتدا تا کنون را حدود 12 هزار و 830 میلیارد ریال اعلام کرد که 11 هزار و 462 میلیارد ریال آن متعلق به نمادهای بار پایه روزانه، 534 میلیارد ریال مربوط به نمادهای کم باری روزانه، 523 میلیارد ریال نمادهای میان باری روزانه و 311 میلیارد ریال متعلق به نمادهای بار پیک روزانه بوده است.

 

عسگری ادامه داد: در حال حاضر 30 نیروگاه بخش خصوصی و یازده نیروگاه دولتی (شامل نیروگاه های برق آبی و هسته‏ ای)، 39 شرکت توزیع نیروی برق و 11 شرکت خرده فروشی برق بازیگران بازار برق بورس انرژی ایران را تشکیل می‏ دهند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص تامین برق مصرف‏ کنندگان بالای 5 مگاوات از طریق بورس انرژی در صورت طی مراحل لازم در وزارت نیرو به زودی شاهد ازدیاد تعداد فعالان این بازار و افزایش حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی ایران باشیم.

 

شماران