مدیر امور حقوقی و بازرسی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، به دارندگان و خریداران اوراق تسهیلات مسکن درباره توجه به تاریخ سررسید این اوراق هشدار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محمد صادق دبیری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: با توجه به این که متقاضیان خرید مسکن به منظور اخذ تسهیلات باید معاملات خود را از طریق فرابورس انجام دهند، لذا ضرورت دارد که این افراد به ویژگی های این اوراق علم و آگاهی کافی داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: اوراق تسهیلات مسکن مقید به زمان است و تاریخ اعتبار و انقضاء آن به مدت دو سال در ذیل اوراق درج شده است، لذا بسیار مهم و حیاتی است که مشتریان این اوراق مطلع باشند که تا چه زمانی فرصت دارند از این اوراق جهت اخذ تسهیلات مسکن اقدام کنند و یا اوراق فوق را در بازار به فروش برسانند.

 

دبیری اظهار داشت: متاسفانه مشتریان زیادی به دلیل اطلاع نداشتن یا غفلت از تاریخ انقضاء اوراق تسهیلات مسکن، متضرر شده اند و اوراق آنها باطل شده و از حیز انتفاع خارج شده است.

 

مدیر امور حقوقی و بازرسی سمات افزود: نکته حائز اهمیت دیگر اوراق تسهیلات مسکن این است که دارندگان آن از تاریخ خرید اوراق به مدت حداقل 4 ماه نمی توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند و پس از انقضاء این مدت، اوراق آنها قابلیت معامله دارد.

 

وی ادامه داد: چنانچه این اوراق دوباره مورد معامله قرار گیرد باز هم از تاریخ معامله جدید، نمی توان به مدت 4 ماه معامله ای روی آن انجام داد. لذا دارندگان اوراق تسهیلات مسکن باید این موضوع مهم را همواره مدنظر قرار دهند تا در معاملات این اوراق دچار ضرر و زیان نشوند.

 

یادآوری می‌شود، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 از طریق فرابورس انجام می شود و تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر از طریق بازار سرمایه خانه دار شده اند.

شماران