مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارش «قواعد کاربردی اصلاح مدیریت بخش عمومی در جهان (1): مروری بر تجارب برخی کشورها در شفاف‏سازی پرداختهای بخش عمومی» ضمن اشاره به تجربه کشورهای مختلف در خصوص افشای عمومی حقوق و مزایای پرداختی به مدیران دولتی، الگویی را برای استفاده در ایران پیشنهاد کرد

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در بخشی از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی که با عنوان «قواعد کاربردی اصلاح مدیریت بخش عمومی در جهان (1): مروری بر تجارب برخی کشورها در شفاف‏ سازی پرداختهای بخش عمومی» منتشر شده است می‎خوانیم: در حوزه شفافیت پرداخت‎ها (دریافتی‎ها) از منابع بخش عمومی، معمولاً سه روش متعارف برای گزارش‎دهی وجود دارد:

  • یک) گزارش این اطلاعات به مراجع نظارتی، بدون حق دسترسی عموم به این اطلاعات
  • دو)  گزارش این اطلاعات به مراجع نظارتی، با حق مطالبه عموم برای دسترسی به این اطلاعات
  • سه) گزارش این اطلاعات به مراجع نظارتی، همزمان با افشای عمومی

این گزارش در ادامه به ذکر مثال‎هایی از راه‎های افشای عمومی این اطلاعات در برخی از ایالت‎های آمریکا و انگلستان می‎پردازد.

 

مطابق این گزارش، در ايران نيز طي سالهاي اخير قواعدي براي گزارشدهي و نظارت داخلي داراييها يا پرداخت‎هاي مقامات و مديران در قوانين مختلف پيش بيني شده است كه از جمله مي‎توان به «قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و كارگزاران جمهوري اسلامي ايران (مصوب 9 آبان 1394)و «قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد» (مصوب 7 آبان 1390) اشاره کرد. ولی به دلیل غیرعمومی بودن خروجی این قاعده‎گذاری‎ها، گزارشی از میزان عملیاتی شدن آنها در دسترس نیست و نمی‎توان کارکرد آنها را ارزیابی کرد. ضمن اين كه داخلي بودن سازوكارهاي پيش بيني شده در اين قوانين، امكان بهرهمندي آنها از فوايد  شفافيت عمومي درجلوگيري و نظارت عام، از جمله بازدارندگي ناشي از ترس از حسابرسي عمومي را كاهش ميدهد.

 

این گزارش در پایان،  ضمن تشریح پيش‎نيازهاي شفاف‎سازي پرداخت‎ها در بخش عمومي، پياده‎سازي يك الگوي نمونه فرضي براي ايران را با ذکر جزئیات اجرائی پیشنهاد می‎دهد.

 

متن کامل گزارش «قواعد کاربردی اصلاح مدیریت بخش عمومی در جهان (1): مروری بر تجارب برخی کشورها در شفاف‏ سازی پرداختهای بخش عمومی» در وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در دسترس علاقهمندان است.

شماران