در این گزارش، ابتدا چالشهاي تبصره اصلاحشده در قالب 9 سرفصل جداگانه تبیین شده است و در پایان گزارش نیز دو راهکار اصلاحی پیشنهاد شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با عنوان «درباره تبصره (2) ماده (241) اصلاحی قانون تجارت (ابهامات و چالشها)»،  ابتدا چالشهاي تبصره اصلاح‎شده در قالب 9 سرفصل با عناوین زیر تبیین شده است و در پایان گزارش نیز دو راهکار اصلاحی پیشنهاد شده است:

  • ابهام جدي در مورد معيار محدوده شمول
  • مشمول شدن بسياري از شركتهاي بخش خصوصي
  • نبود بازه زماني براي آماده سازي و اجراي قانون
  • اخلال درمديريت پرتفوي شركتها و نهادهاي سرمايهگذاري
  • جلوگیری از ورود شرکت‎های جدید به بازار سرمایه
  • جلوگيري از گسترش سرمايهگذاري خارجي در بازارسرمايه كشور
  • ورود حكم قانونگذار به حوزه سرمايه‎گذاري بخش‎هاي خصوصي بدون توجه به ابعاد موضوع
  • بدون وجه بودن مجازات مديران
  • عدم توجه به ماهيت سيال بازار سرمايه

 

متن کامل گزارش «درباره تبصره (2) ماده (241) اصلاحی قانون تجارت (ابهامات و چالشها)» در وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در دسترس علاقهمندان است.

 

 

قانون اصلاح ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

(مصوب 20 اردیبهشت 1395)

در این ارتباط گفتنی است، قانون اصلاح ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به شرح زیر مشتمل بر ماده‌ واحده در جلسه علنی روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 29 اردیبهشت 1395 به تأیید شورای نگهبان رسید:

ماده‌ واحده ـ ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۴۷به‌شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده ۲۴۱ـ با رعایت شرایط مقرر در ماده (۱۳۴) نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیأت‌مدیره در نظر گرفته شود، به‌هیچ‌وجه نباید در شرکتهای سهامی عام از سه‌درصد (۳%) و در شرکتهای سهامی خاص از شش‌درصد (۶%) سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند. در هر حال این پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک‌سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت‌مدیره بیشتر باشد. مقررات اساسنامه و هرگونه تصمیمی که مخالف با مفاد این ماده باشد، باطل و بلااثر است.

تبصره ۱ـ شرکتهای دولتی، مشمول مقررات این ماده در خصوص پاداش هیأت‌مدیره نیستند و تابع حکم مقرر در ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶می‌باشند.

تبصره ۲ـ هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیأت‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

  1. از سوی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار: جزئیات بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار به مجلس درباره اصلاحیه ماده (241) قانون تجارت تشریح شد
  2. در جلسه روز گذشته رئیس سازمان بورس با رئیس مجلس: بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با اصلاحیه ماده 241 قانون تجارت به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد
  3. از سوی بانک مرکزی: «قانون اصلاح ماده (241) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت» به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ شد
  4. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد: در پیش‌نویس طرح ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس میزان جدیدی از کف و سقف حقوق و دستمزد برای «مدیران عالی» و «مقامات سیاسی» کشور تعریف شد
شماران