امروز صبح؛ تمام 300 میلیارد تومان اوراق سلف بنزین اکتان 90 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مجری بزرگترین طرح بنزینسازی کشور، ظرف چند ثانیه پس از عرضه به فروش رفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، پس از عرضه اوراق سلف بنزین اکتان 90 پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعداد یک میلیون و 400 هزار و 592 قرارداد با قیمت پایه 2 میلیون و 141 هزار و 950 ریال به طور یکجا به فروش رفت. ارزش این تامین مالی برای بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین کشور مبلغ 3 هزار میلیارد ریال بود. طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ سود این اوراق 20 درصد است که به صورت روزشمار به خریدار آن پرداخت می شود.

 

مصاحبه مدیرعامل بورس انرژی

روز گذشته مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با سنا گفته بود: این اوراق سلف بر اساس توافق با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در بورس انرژی ایران عرضه می شود.

سیدعلی حسینی با اشاره به برنامهریزی انجام شده برای افزایش تولید بنزین و هدف کشور برای صادرات این محصول استراتژیک تصریح کرد: هدف از این تامین مالی برای اجرای طرحهای شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین در کشور است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تاکید کرد: تامین مالی دیگر پروژههای صنعت نفت هم از طریق بورس انرژی امکانپذیر است و شرایط برای توسعه بخش انرژی با استفاده از ابزارهای نوین مالی فراهم شده است.

حسینی به جذابیتهای خاص این اوراق برای سرمایهگذاران اشاره کرد و گفت: طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ سود این اوراق 20 درصد است که به صورت روزشمار به سرمایه گذاران و خریداران این اوراق پرداخت می شود.

 

دیدهها خیره به ورود ستاره خلیج فارس

 امروز همچنین یکی از تحلیل‎گران بازار سرمایه درباره ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صنایع تولیدی کشور به سنا گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بزرگترین و نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور است که روی اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود و افزون بر خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، ایران را برای نخستین بار از وارد کننده به صادر کننده فرآورده های نفتی بدل می کند، بهره برداری از این پالایشگاه مهم و راهبردی با جلوگیری از خام فروشی و تبدیل میعانات گازی به فرآورده های با ارزش تر است که از اولویت های وزارت نفت به شمار می آید.

 

وی ادامه داد: با توجه به این که مجموع تولید بنزین در پالایشگاه های کشور، حدود ٦٥ میلیون لیتر در روز است، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تنهایی قادر است معادل ٦٠ درصد تولید همه پالایشگاه های کشور، بنزین تولید کند با بهره برداری از این پالایشگاه که تعدادی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه از سهامداران این شرکت هستند شرکت های زیادی از شروع فعالیت این پالایشگاه منتفع خواهند شد.

 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بازار سرمایه در حال حاضر کمتر از ده درصد تامین مالی در اقتصاد کشور را بر عهده دارد که باید این سهم بیشتر شود و لازمه آن حمایت های مسئولان از جمله مجلس و دولت است. یکی از دغدغه های کارشناسان اقتصادی کشور افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور است بنابراین باید به زیرساخت های آن توجه کافی و برای سرمایه گذاری در این بازار فرهنگ سازی عمومی شکل گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار های منتشره حدود 9 میلیون سهامدار از سازمان بورس کد بورسی دریافت کرده اند و این در حالی است که حدود 7 میلیون سهامدار در این حوزه فعال محسوب می شوند و این یعنی طبق آمار جمعتی کشور ، تنها 8.9 درصد از جمعیت کل کشور در بازار سرمایه فعال هستند که همین امر اهمیت توجه به فرهنگ سرمایه گذاری را دو چندان می کند.

 

حبیبی ثمر در نهایت به سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه فعال هستند توصیه کرد که به سمت خرید سهام صنایعی بروند که پتانسیل رشد در آینده را دارند.

شماران