رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور از وصول 27 هزار و 500 ميليارد تومان ماليات در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: اين ميزان وصولي با 29 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل، حاکی از تحقق 95 درصدي نسبت به بودجه مصوب و تحقق 99.5 درصدي نسبت به پيش بيني فصلي است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از رسانه مالياتي ايران، سيد کامل تقوي نژاد، رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در نشست خبري امروز (يکشنبه) خاطر نشان کرد: ميزان وصولي درآمدهاي مالياتي در دو حوزه مالياتهاي مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده در چهار ماهه نخست امسال، در مجموع رقمي بالغ بر 27 هزار و 500 ميليارد تومان بوده است. وي افزود: در بخش مالياتهاي مستقيم و در چهار ماهه نخست امسال، بيش از 16 هزار ميليارد تومان وصول شده که 99 درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب را نشان مي دهد و حدود 25 درصد نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

 

وصول 11 هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده تا پايان تيرماه

تقوی نژاد گفت: در چهارماه نخست امسال در بخش ماليات بر ارزش افزوده حدود 11 هزار ميليارد تومان ماليات وصول شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 89 درصد تحقق و 35 درصد رشد را نشان مي دهد. وي افزود: از ابتداي اجراي اين قانون تا پايان خرداد 1395، بالغ بر 140 هزار ميليارد تومان ماليات و عوارض شامل 88 هزار ميليارد تومان ماليات و 52 هزار ميليارد تومان عوارض وصول شده که در بخش هزينه هاي عمومي کشور و همچنين هزينه هاي عمراني شهرداري‌ها و دهياري‌هاي سراسر کشور صرف شده است.

 

وي همچنين خاطر نشان کرد: از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان خردادماه 1395، حدود 53 هزار ميليارد تومان عوارض به حساب شهرداري ها و دهياري ها واريز شده است که صرف هزينههاي عمراني شهرها و روستاها شده است.

 

تقوی‎نژاد گفت: در سال 1394 در مجموع رقمي در حدود 2700 ميليارد تومان تحت عنوان ماليات سلامت اختصاص يافته است. وي با بيان اين که نرخ ماليات برارزش افزوده کالا و خدمات عمومي در سال 1395، همانند سال گذشته 9 درصد است، گفت: اين نرخ شامل 6 درصد ماليات (سهم دولت) و 3 درصد عوارض (سهم شهرداريها) است و يک واحد درصد از ماليات هاي وصولي تحت عنوان ماليات سلامت در کشور هزينه مي شود.

 

 

دريافت پنج و نیم ميليون اظهارنامه الکترونيکي تا پايان تيرماه

وی گفت: در چهار ماه نخست سال 95، حدود 5/5 ميليون اظهارنامه الکترونيکي مربوط به اشخاص حقيقي، اشخاص حقوقي، اجاره املاک و مشاغل خودرو، بابت عملکرد سال 94 دريافت شده که در مجموع نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد رشد را نشان مي دهد.

 

وي همچنين تصريح کرد: در بخش ماليات بر ارزش افزوده نيز در چهار ماه نخست امسال در حدود 750 هزار اظهارنامه الکترونيکي دريافت شده است.

 

تقوي نژاد با اشاره به دريافت 30 دوره اظهارنامه مالياتي بر اساس شش مرحله فراخوان مشمولين ماليات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان خرداد 1395، در مجموع حدود هفت ميليون و 733 هزار اظهارنامه الکترونيکي در سامانه ارزش افزوده ثبت شده است.

 

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در خصوص ميزان استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده به مؤديان در خصوص اضافه پرداختي ماليات و عوارض نيز گفت: در چهار ماه نخست سال 1395، بالغ بر 260 ميليارد تومان ماليات و عوارض ارزش افزوده به مؤديان استرداد شده است که حدود نيمي از اين ميزان مربوط به استرداد به صادر کنندگان بوده است.

شماران