مطابق قانون پولي وبانكي،بانك مرکزي به عنوان بانكدار دولت موظف به نگهداري کليه حسابها و انجام عمليات بانكي دولت است. طي چند دهه گذشته به دليل فقدان زيرساخت‎هاي فناوري اطلاعات، ہبانك مرکزي براي انجام وظايف فوق ناگزير اقدام به اعطاي نمايندگي به تعدادي ازبانك‎هاي دولتي وخصوصي کرده است. نگهداري حساب‎هاي دولت نزد بانك مرکزي طي اين مدت موجب بروز مشكلات و مفاسد متعدد و اخلال در مديريت نظام مالي و پولي کشور شده است. در این گزارش، ضمن بررسي کامل قوانين و مقررات مرتبط با موضوع نگهداري حساب‎هاي دولتي و روند مصوبات در اين خصوص،تصويري از وضعيت موجود حساب‎هاي بخش عمومي از حيث تعداد وگردش حساب ارائه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در ادامه چکیده این گزارش که به تاریخ مرداد 1395 از سوی دفتر مطالعات اقتصادی معاونت پژوهش‎های اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (در 65 صفحه) منتشر شده است؛‌ آمده است: بررسي روند تحولات قانوني، آمارهاي ہ موجود و مصاحبه با مجموعه‎اي از مديران و کارشناسان مرتبط، امكان آسيب‎شناسي نسبتاً کاملي از اين موضوع را فراهم کرده است. بر اين اساس، مهمترين مشكلات و مفاسد مترتب بر روال‎هاي پيشين نگهداري حساب‎هاي دولتي عبارتند از:

1) عدم اطلاع برخط خزانه‎داري کل وبانك مرکزي از حساب‎هاي دستگاه‎هاي اجرايي،

2) رسوب حساب‎هاي دولتي و نهادهاي عمومي نزدبانك ها،

3) عدم کارآيي شيوه پرداخت اعتبارات و رسوب منابع در حساب‎هاي پرداخت دستگاه‎ها،

4) عدم امكان نظارت بر خط و مؤثر برگردش حساب‎هاي دولت،

5) قابليت خلق پول بر مبناي منابع دولتي توسط بانك ها،

6) کند شدن گردش منابع درآمدي و هزينه‎اي بخش دولتي،

7) مداخل ات دولت و ادامه انحصار بانك‎هاي دولتي در ارائه خدمات به دستگاه‎هاي دولتي،

8) تشديد رفتار رانت‎جويي در بانك‎ها ودستگاه‎هاي دولت.

 

این گزارش در ادامه می‎افزاید: مهمترين راهبرد براي اصلاح وضعيت کنوني که منطبق بر توصيه نهادهاي بين‎المللي است، انتقال کليه حساب‎هاي دولتي به بانك مرکزي و بهره ‎برداري کامل از «حساب خزانه واحد» است. بدین منظور، طي سال‎هاي اخير چندين مصوبه از سوي شوراي پول و اعتبار، هيئت وزيران و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ابلاغ شده است که به دليل مقاومت شديد برخي بانك‎ها و دستگاه‎هاي دولتي و نوعي تضاد منافع در نهادهاي دولتي متولياين امر، تاکنون به ‎طور کامل اجرايي نشده است. در این گزارش، با توجه به در پيش بودن برنامه ششم توسعه پيشنهادهايي به منظور تسريع در تكميل اين پروژه مهم ارائه شده است.

 

علاقهمندان میتوانند متن کامل گزارش «آسيب شناسي نظام بانكي (14) - ابعاد نگهداری حسابهای دولتی (ویرایش اول)» را از وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دریافت کنند.

 

مجموعه کامل گزارش‎های «آسيب شناسي نظام بانكي»
سیزده شماره پیشین مجموعه گزارش‎های «آسيب شناسي نظام بانكي» نیز به شرح زیر در وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در دسترس علاقه‎مندان قرار دارد:
  1. آسیب شناسی نظام بانکی 1. ساماندهی تجهیز و تخصیص منابع قرض الحسنه بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی
  2. آسیب شناسی نظام بانکی 2. بررسی ساختار سیاستگذار پولی و اعتباری در ایران
  3. آسیب شناسی نظام بانکی 3. بازار بین بانکی در ایران (رویکردی مبتنی بر روابط بانکی)
  4. آسیب شناسی نظام بانکی 4. توقف و ورشکستگی بانکی (تبیین چیستی موضوع)
  5. آسیب شناسی نظام بانکی 5. بررسی استقلال مقام ناظر از شبکه بانکی
  6. آسیب شناسی نظام بانکی 6. بررسی عملکرد سیاستگذار پولی و اعتباری در ایران
  7. آسیب شناسی نظام بانکی 7. نظارت شرعی بانک مرکزی
  8. آسیب شناسی نظام بانکی 8. نحوه تسویه درآمدهای ارزی حاصل از نفت بین دولت و بانک مرکزی
  9. آسیب شناسی نظام بانکی 9. توقف و ورشکستگی در نظام بانکی ایران
  10. آسیب شناسی نظام بانکی 10. تحلیل آمار عملکرد شبکه بانکی در تأمین مالی بنگاه ها و بخش های اقتصادی
  11. آسیب شناسی نظام بانکی 11. بررسی تعدد و توزیع شعب بانکی در کشورهای منتخب و ایران
  12. آسیب شناسی نظام بانکی 12. الگوها و مبانی نظری رابطه بانک و بنگاه و تحلیل آن در نظام بانکی ایران
  13. آسيب شناسي نظام بانكي 13. اصول و استانداردهای حاکمیت شرکتی در بانکها
شماران