در پی انتخاب عادل آذر به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات کشور و ابقای فیاض شجاعی به عنوان دادستان این دیوان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز چهارشنبه ۳۰تیر ۱۳۹۵مراسم تودیع و معارفه نامبردگان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و کشوری در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دیوان محاسبات کشور باید ضمن برخورد شجاعانه با متخلفان خصلت شجاعت را از مدیران سلب نکند، گفت: رئیس پیشین دیوان با داشتن روحیه‌ای صادقانه و شجاع در چهارسال گذشته با انصاف عمل کرده است و سابقه نیکو از خود به جا گذاشته‌ که امید است نکات مطرح توسط ایشان در آینده هم مورد توجه واقع شود.

 

وی افزود: وقوف به حساب ها تا جای ممکن باید به روز شود، گزارش ها نیز اگر به روز و بهنگام باشد در مجلس به موقع رسیدگی و با تخلفات برخورد می شود. در واقع اطلاع مجلس از مسائل وقتی خاصیت دارد که صاحب منصب هنوز در جایگاه خود قرار دارد، بنابراین در صورت اطلاع رسانی و گزارش دهی بهنگام به مجلس سرعت کیفیت و التزام بخشی افزایش می یابد، همانگونه که گزارش بهنگام تفریغ بودجه سال اخیر برای مجلس مفید واقع شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر عملیاتی شدن سیستم برخط در دیوان محاسبات کشور تاکید کرد و گفت: عملیاتی شدن سیستم برخط سبب تسلط دیوان محاسبات بر حساب ها می شود.

لاریجانی یادآور شد: دیوان محاسبات برای پرداختن به سیاست استراتژی خود باید پیشگیری از جرم را جهت کاهش تخلف در پیش گیرد. در واقع اقدامات باید به گونه ای باشد که تخلف صورت نگیرد. آموزش مدیران در این زمینه کار موثری است که باید پیگیری شود.

در ادامه، عادل آذر در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس کل جدید دیوان محاسبات کشور ضمن تقدیر و تشکر از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعتماد به ایشان برای تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور، اظهار داشت: اگر بخواهیم دیوان محاسبات مقتدری داشته باشیم باید قانون کارآمد، دستگاه کارآمد و نظامات کارآمد داشته باشیم.

ایشان با تاکید بر اینکه در کشور ما قوانین ارزشمندی وجود دارد بیان کرد: نقدی که بر قوانین وارد است این است که اکثر قوانین ما ناظر بر نظارت بعد از خرج کرد است و باید در حین خرج نیز نظارت پیشگیرانه و هدایت گرانه داشته باشیم.

عادل آذر با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور باید حسابرسی عملکرد داشته باشد گفت: مبنای کار ما در دیوان محاسبات کشور حرفه‎ای گرایی، رعایت عدالت و راهنمای عمل به قانون است.

همچنین در این مراسم، فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن ابراز خشنودی و تقدیر و تشکر از اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به ایشان، گفت: دیوان محاسبات کشور از تمام ظرفیت قانونی و کارشناسی خود در راستای ایفای بهتر وظیفه نظارتی در صیانت از بیت المال و انتظام بخشی به حقوق قانونی و بودجه ای و اطمینان بخشی به حاکمیت بالاخص مجلس در قالب ارائه گزارش های ضمنی استفاده خواهد کرد.

شجاعی یادآور شد: علاوه بر سیاست‎های پیشگیرانه و فعالیت کنترل های داخلی و تمرکز دیوان محاسبات کشور بر نظارت، موضوعاتی چون رفع نیازهای اساسی مانند فقر و کاهش فاصله طبقاتی و تحقق توسعه پایدار در زمینه اجتماعی و فرهنگی را در اولویت قرار خواهیم داد.

 

گفتنی است، امین حسین رحیمی رئیس سابق دیوان محاسبات کشور در مراسم تودیع خود با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش رئیس جدید و دادستان دیوان قرار گرفته است که جز با توکل به خدا قابل انجام نیست، اظهار داشت: در دوره قبل تلاش کردیم دیوان را در توسعه کشور موثر بدانیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما این بوده است که مدیران شجاع و متعهد، دیوان محاسبات را در کنار خود ببینند و مدیرانی که بخواهند با بی انضباطی مالی حرکت کنند از دیوان نگران باشند.

شماران