برای خیلیها " تالار مجازی بورس ایران" (irvex) دروازه ورود به بازار سرمایه است. افرادی که عضو این تالار می شوند با شبیهسازی فضای واقعی بورس، اما بدون نیاز به پول و  بیدغدغه از دست دادن سرمایه، مهارت خود را در این نوع سرمایه گذاری محک میزنند؛ تا بعد، قدم در دنیای واقعی بورس بگذارند. مجتبی نجفی اهل مشهد یکی از این افراد است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، او سرمایه‎گذاری در بورس را از سربازی شروع کرد و بعدها در کمتر از دو ماه سرمایه خود را به دو برابر در بازار رساند. وی به تازگی در مسابقه تالار مجازی بورس ایران نفر برتر شد و جایزه ویژه این رقابتها را در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‎المللی بورس، بانک و بیمه دریافت کرد. متن کامل گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) با وی به شرح زیر ارائه می‎شود:

 

سنا: از چه زمانی به بازار سرمایه  آمدید؟

سال 92 شروع کردم. سال طلایی بازار. دوران سربازی و البته دانشجویی. از اول هم که شروع کردم فوق العاده به بازار علاقه مند شدم. گاهی در روز تا 7 ساعت برای شناسایی سهم ها و کسب اطلاعات بازار زمان می گذاشتم و  بازار را نظاره می کردم. از بعد از سربازی هم - که تقریبا هفت هشت ماه می شود- تقریبا تمام وقت خود را صرف این موضوع می کنم.

 

سنا: متولد چه سالی هستید و چه رشته ای خواندید ؟

من متولد 66 در شهر مشهدم. کارشناسی ریاضی در دانشگاه فردوسی خواندم و کارشناسی ارشد هم مهندسی صنایع ، گرایش سیستم های اقتصادی دانشگاه شریف . من تست های ریاضی عمومی کنکور در دوره ارشد 80 درصد و اقتصاد را 75 درصد زدم.  با روش های آماری و تحلیل های تکنیکال و محاسبات ریاضی هم آشنایی و تسلط کافی دارم.

 

سنا: پس نقطه شروع همان سال 92 بود یا از قبل هم کار می کردید؟

بله. تقریبا سه سال است ؛  ولی بسیاری از اوقات تا نیمه های شب درگیر این جریان هستم . به جز دو ماه آموزشی سربازی که خارج از مشهد بودم، بقیه را به طور جدی وقت گذاشتم. در دوران سربازی که مشهد بودم نصف روز را که آزاد بودم، صرف تحلیل بازار و خرید و فروش سهم می کردم.

 

سنا: به توصیه کسی آمدید به این بازار  یا این ورود ، اتفاقی بود؟

تا حدودی اتفاقی . البته قبلا در فضای مجازی فعال بودم . بعد هم که با بازار مالی آشنا شدم.

 

سنا: به چه اعتباری بازار سرمایه را انتخاب کردید و آیا به عنوان محلی برای درآمد پایدار در آینده به آن فکر می کنید؟

سربازی من بهمن ماه پارسال تمام شد و از اول بهار 95 که شروع کردم، تصمیم گرفتم خودم را محک بزنم تا ببینم به لحاظ تحلیل در خرید و فروش به چه مرحله ای رسیدم. 14 فروردین یک میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کردم و به فاصله کمتر از دو ماه ، از این مبلغ 100 درصد بازدهی گرفتم. دقیق تر بخواهم بگویم،  15 معامله اول من همه سود بود و تنها یکی دو مورد را ضرر ناچیز دادم . اوایل کار من ، روزهای اوج بازار بود. ولی بعد که بازار به حال عادی برگشت،  خیلی دقیق تر به بازار نگاه می کنم. در این مدت به این اطمینان رسیده ام که  می توان با قدری بررسی و مطالعه، به کسب درآمد پایدار از این بازار امیدوار بود.

 

سنا: ولی من هم افرادی را می شناسم که با یک میلیون تومان شروع کردند اما دارایی آنها کاهش یافته است!!

خب این بستگی به عملکرد شما دارد.

 

سنا: شما در شرایط دشوار بازار چه کار می کنید؟

من هر شب سهم های خود را شناسایی و جدا می کنم تا فردای آن روز روی همان سهم ها بیشتر تمرکز کنم. بنابراین مشکلی در این زمینه ندارم . در شرایط دشوار هم حتی الامکان سهم های ضعیف تر را  به سهم های مناسب تر  تبدیل می کنم.   

 

سنا:  همه آیا این امکان را دارند؟

نوع خرید و فروش و پی گیری دایم من شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاید .  ولی من با این روش و فرصت زیادی که صرف می کنم، حتی گاهی تا 16 درصد بازده در یک روز را هم تجربه کرده ام.

 

 

 

سنا: جایزه ای که اخیرا در نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گرفتید نقدی بود یا غیر نقدی؟

سه تا نیم سکه.این جایزه را هم به بورس آوردم.

 

سنا: چرا این پول را در بانک نگذاشتید؟

بورس از علایق من است و دوست دارم  ریسک کنم در این بازار. برای من ریسک بالاتر یعنی کسب سود بالاتر. از همین تالار بورس مجازی جوایز دیگری هم برنده شده ام که مبلغ ریالی نیست و به صورت سهام در می آید . سود در بورس به صورت پلکانی بالا می رود بنابراین  اگر بتوانم مبلغ بیشتری سرمایه گذاری کنم، حتما این کار را توسعه خواهم داد.

شماران