این دستورالعمل در 7 ماده و 4 تبصره در تاریخ 18 خرداد 1395 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و از تاریخ ابلاغ قابلیت اجرایی دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، حیدر فروغ نژاد، رئیس اداره آموزش و امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: به منظور تعیین صلاحیت حرفه ای اشخاص حقیقی برای تصدی مشاغل مختلف نهادهای فعال در بازار سرمایه، شرایط تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه ای بازار سرمایه در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح و دستورالعمل آن به تصویب رسیده است.

 

این دستورالعمل در 7 ماده و 4 تبصره در تاریخ 18 خرداد 1395 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و از تاریخ ابلاغ قابلیت اجرایی دارد. متن کامل دستورالعمل مذکور به شرح ذیل است:

 

 

«دستورالعمل نحوۀ تمدید گواهی نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه»

 

مقدمه

به منظور تعیین صلاحیت حرفه‌ای اشخاص حقیقی برای تصدی مشاغل، شرایط تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، به شرح زیر تنظیم و به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

 

فصل اول- تعاریف

ماده 1- اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384، به همان معانی در این دستورالعمل به کار می‌روند. واژه‌های دیگری نیز به شرح زیر تعریف می‌شوند:

 

مقررات:اعم است از مصوبات هیئت وزیران، شورا، سازمان، و نیز مصوبات سایر مراجع در حدود اختیارات تفویض شده به آنان تحت هر عنوان از قبیل آئین‌نامه، دستورالعمل، ضوابط و رویه اجرائی و بخش‌نامه درخصوص بازار اوراق بهادار و فعالان آن که جهت اجرا ابلاغ شده باشند.

 

کمیته:منظور کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه موضوع دستورالعمل برگزاری دوره‌های آموزشی بازار سرمایه است.

 

دوره آموزشی:منظور دوره آموزشی اعم از کارگاه آموزشی، کنفرانس، بازدید علمی، سمینار و سایر رویدادهایی است که امتیاز شرکت در آن برای تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، به تائید کمیته می‌رسد.

 

نهادها و تشکّل‌های تحت نظارت:کلیه نهادها و تشکل‌هایی که براساس قانون، مجوز تأسیس یا فعالیت خود را از شورا یا سازمان دریافت نموده باشند از قبیل بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، کانون‌ها، بازارهای مشتقه، بورس‌های کالایی، شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و نهادهای مالی.

 

 

فصل دوم: شرایط متقاضیان برای تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای

 

ماده 2 -تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای منوط به ارائه تقاضانامۀ تمدید گواهی‌نامه و ارائه مدارک لازم و احراز شرایط زیر است:

الف- متقاضی دارای دانشنامه کارشناسی یا بالاتر از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی داخلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا مدرک تحصیل از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خارجی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل کارشناسی یا بالاتر ارزش‌گذاری شده باشد.

ب- از تاریخ پایان اعتبار گواهی‌نامه‌ای که تقاضای تمدید آن ارائه شده است، بیش از پنج سال نگذشته باشد.

ج- کسب امتیاز لازم مطابق جدول شماره1که طبق سایر مواد این دستورالعمل محاسبه می‌شوند.

 

جدول1: حداقل امتیاز برای تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای

 

 

تبصره 1:اجرای بند ب این ماده سه سال پس از تصویب این دستورالعمل خواهد بود و از آن تاریخ به بعد، گواهینامه اشخاصی که از پایان اعتبار آن پنج سال گذشته باشد و تمدید نشده باشد، ملغی خواهد بود.

 

تبصره 2: روش ارسال تقاضانامه تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای و مدارک منضم به آن، توسط اداره امور آموزش و گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای سازمان تعیین و از طریق متقضی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

تبصره 3:براساس سوابق شخصی و تحصیلی متقاضی، حداقل امتیاز آموزش لازم برای تمدید گواهی‌نامه حرفه‌ای وی به شرح زیر کاهش می‌یابد:

الف- سوابق شغلی:

به ازای هر ماه اشتغال به کار مرتبط و در سازمان و نهادها و تشکل‌های تحت نظارت 1 امتیاز از حداقل امتیاز آموزش لازم برای تمدید گواهی‌نامه حرفه ای تا سقف 35 درصد حداقل مذکور در جدول این ماده کاسته می‌شود.

ب- سوابق تحصیلی:

سوابق تحصیلی متقاضی براساس آخرین مدرک تحصیلی و یکی از بندهای ذیل محاسبه می‌گردد:

ب-1- برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی در رشته‌های مدیریت مالی، حسابداری، مهندسی مالی، اقتصاد، بانکداری و بیمه، گرایش های مالی رشته مدیریت به میزان 15 درصد از حداقل امتیاز آموزشی مندرج در جدول شماره یک این ماده کاسته می‌شود.

ب-2- برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت مالی، حسابداری، مهندسی مالی، اقتصاد، بانکداری، بیمه ، گرایش های مالی رشته مدیریت،  MBAبازارسرمایه به میزان 10 درصد از حداقل امتیاز مندرج در جدول شماره یک این ماده کاسته می‌شود.

 

تبصره 4:برای گواهی‌نامه‌هایی که تعلیق گردیده مادامی که مدت تعلیق سپری نشده باشد امکان تمدید وجود ندارد. همچنین در صورتی که گواهی‌نامه‌ای که پیش‌نیاز گواهی‌نامه دیگری است تعلیق گردیده باشد امکان تمدید هر دو گواهی‌نامه وجود ندارد.

 

 

فصل سوم : نحوه محاسبه امتیازات برای تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای

ماده 3– دوره‌های آموزشی که دارندگان گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای از طریق شرکت در آن دوره‌ها، می‌توانند امتیاز آموزشی موضوع این دستورالعمل را کسب کنند همچنین امتیاز هر دوره آموزشی، توسط کمیته تعیین می‌شود.

 

ماده 4-در صورتی‌که متقاضی، در یک دوره‌ مورد تأیید کمیته‌ به عنوان مدرس فعالیت کرده باشد، امتیاز شرکت در آن دورۀ‌ آموزشی برای وی لحاظ خواهد شد.

 

ماده 5 -به منظور استفاده از امتیاز سوابق شغلی، فعالیت دو سال اخیر متقاضی در سازمان و نهادها و تشکل‌های تحت نظارت ملاک عمل خواهد بود.

 

تبصره:سوابق شغلی و تحصیلی متقاضی مربوط به نهادهای مالی، ضروری است به تأیید کانون مربوطه برسد.

 

ماده 6 -با اخذ یا تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای سطح بالاتر، گواهی‌نامه‌های سطح پایین‌تر (پیش‌نیاز) تا تاریخ انقضای گواهی نامه‌های مزبور تمدید شده تلقی خواهند شد.

 

ماده 7-تصمیم‌گیری در خصوص سایر مواردی که در این دستورالعمل در رابطه با تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای پیش‌بینی نشده، به عهده کمیتۀ گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار خواهد بود.

 

این دستورالعمل در 7 ماده و 4 تبصره در تاریخ 18 خرداد 95 به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و از تاریخ ابلاغ قابلیت اجرایی دارد.

شماران