سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان از تکمیل جزئیات و روند ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان که باید تا پایان تیر ماه ۱۳۹۵ به سازمان امور مالیاتی ارسال شود، خبر داد و گفت: معافیت مالیاتی این شرکتها اجرایی شده یا در حال پیگیری است.

 

سید محمد صاحبکار خراسانی با تأکید بر لزوم ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شرکتهای دانش‌بنیان اظهار کرد: با توجه به اجرایی‌ شدن معافیتهای مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان از سال 1392، در چند سال گذشته اسامی شرکتهای دانش‌بنیان به همراه مصادیق فعالیتهای دانش‌بنیان آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که  خوشبختانه با همکاری و همدلی سازمان امور مالیاتی، معافیت مالیاتی این شرکتها اجرایی شده یا در حال پیگیری است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در سال 1394، تعداد شرکتهای دانش‌بنیان نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است لذا برای اجرای معافیتهای مالیاتی قانون، اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته اجرا شده است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی شرکتهای متقاضی استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند، این شرکتها تا پایان تیر ماه 1395 لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند البته ممکن است برخی شرکتها در سال مالی 1394، فروش نداشته باشند که می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را با ذکر عدم فروش به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

 

صاحبکار تصریح کرد: شرکتهای نوپا و تولیدی دانش‌بنیان که تا پایان سال 1394 به تأیید کارگروه رسیده‌­اند و  اسامی آنها بر روی صفحه اول سامانهwww.daneshbonyan.ir اطلاع‌رسانی شده است، مشمول معافیتهای مالیاتی قانون خواهند بود و اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد.

 

دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی برای این شرکتها ابراز کرد: شرکتهای دانش‌بنیان فقط می‌توانند برای کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود معافیت مالیاتی (موضوع ماده 3 قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان) تقاضا کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول این معافیت­ها نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: از این رو طی ماه­های گذشته با تعامل شرکتها، کالاها و خدمات دانش‌بنیان آنها در سال مالی 1394 مشخص شد و از طریق کارتابل شرکتهای دانش‌بنیان در سامانه(reg.Daneshbonyan.ir) به صورت اختصاصی به هر شرکت اطلاع‌رسانی شده و شرکتها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

سرپرست امور شرکتهای دانش‌بنیان درباره زمان بهره‌مندی از معافیتهای مالیاتی شرکتهای دانش‌بنیان یادآور شد: شرکتهای دانش‌بنیان، از تاریخ تأیید کارگروه می‌توانند از معافیت استفاده کنند و اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان قبل از تاریخ تأیید کارگروه باشد، نمی‌توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا کنند.

 

وی تأکید کرد: چنانچه شرکتها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تأییدیه کارگروه توجه نکنند، ممکن است در رسیدگی به پرونده مالیاتی آنها از سوی میزان مالیاتی مشکلاتی ایجاد شود.

 

صاحبکار تصریح کرد: البته تنظیم دفاتر مالی باید به دقت انجام و فاکتورهای هزینه شرکت به‌ صورت دقیق و کامل ثبت شود تا جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب شود که در این زمینه شرکتها می‌توانند از مشاوران مالیاتی استفاده کنند.

 

دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان عنوان کرد: شرکتهای دانش‌بنیان برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نمایند که برای درج صحیح اطلاعات در این بخش از اظهارنامه مالیاتی، شرکتها لازم است با توجه به قیمت تمام‌شده محصولات دانش‌بنیان خود، هزینه‌­ها و درآمدهای این محصولات را تفکیک کرده باشند.

 

وی با اشاره به لزوم انجام حسابرسی مالی برای شرکتهای بزرگ متذکر شد: بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان، اگر فروش شرکتها بیش از یک میلیارد تومان باشد، لازم است بر اساس قـرارداد اجرای‌ روشهای توافقی رسیدگی به‌اطلاعات‌ مالی شرکتهای دانش‌بنیان، دفاتر مالی شرکتها از سوی یکی از اعضای حقوقی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، بررسی شده و گزارش حسابرسی برای دبیرخانه کارگروه ارسال شود.

 

وی افزود: همچنین شرکتهای دارای درآمد کمتر از یک میلیارد تومان در صورت انجام حسابرسی مالی مشخص از کمک هزینه معاونت علمی و فناوری در این زمینه نیز بهره‌مند خواهند شد.

 

سرپرست امور شرکتهای دانش‌بنیان در پایان با اشاره به اتمام زمان تأییدیه برخی شرکتهای دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تأییدیه شرکتهای دانش‌بنیان مدت‌دار است، از ابتدای امسال فرآیند تمدید این شرکتها در حال پیگیری است که یکی از مهمترینشروط تمدید شرکتهای دانش‌بنیان نوپا دارا بودن اظهارنامه مالیاتی است.

شماران