معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور از نقش استاندارد جدید بخش عمومی با عنوان افشای اطلاعات اشخاص وابسته در شفافیت و انضباط مالی و افشای اطلاعات مربوط به دریافتی ها و وام های مدیران اصلی دستگاه های اجرایی مشمول و خویشاوندان آن ها خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سید رحمت اله اکرمی از تدوین پیش‎نویس "استاندارد حسابداري بخش عمومی شماره 11:‌افشای اطلاعات اشخاص وابسته" در راستای ارتقای شفافیت و انضباط مالی در بخش عمومی خبر داد.

 

وی گفت: پس از تصویب این استاندارد تمامی دستگاههای اجرایی مشمول، مکلف خواهند بود اطلاعات مربوط به جبران خدمات مدیران اصلی خود را که خارج از ضوابط مصوب حاکم است، به همراه اطلاعات جبران خدمت خویشاوندان نزدیک به مدیران اصلی و اطلاعات مربوط به وام هایی که به طور معمول از دسترس بودن آن برای مدیران اصلی و خویشاوندان آنها آگاهی ندارند را در یادداشت های توضیحی صورت های مالی ارائه کنند.

 

مطابق این گزارش، تدوین پیش‎نویس "استاندارد حسابداري بخش عمومی شماره 11:‌افشای اطلاعات اشخاص وابسته" از اواخر سال گذشته با همکاری معاونت نظارت مالی و خزانه‎داری کل کشور، سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات کشور آغاز شده است و از 9 خردادماه تا 31 مردادماه سال جاری در مرحله نظرخواهی عمومی قرار دارد.

 

 

مفاد مهمی از پیش‎نویس استاندارد

 

گفتنی است، طبق بند (22) پیش‎نویس این استاندارد، در مورد مدیران اصلی افشای حداقل موارد زیر الزامی است:

الف. تصریح به اینکه جبران خدمات مدیران اصلی در چارچوب ضوابط مصوب حاکم بر واحـد گزارشگر بوده و در صورت وجود تفاوت افشا می‌شود.

ب. جبران خدمات خویشاوندان نزدیک مدیران اصلی طی دوره گزارشگری،

پ. در رابطه با وامهایی که به طور معمول در دسترس اشخاصی غیر از مدیران اصلی نیست و وامهایی که افراد جامعه به طور معمول از در دسترس بودن آن آگاهی ندارند برای هر یک از مدیران اصلی و خویشاوندان نزدیک آنها باید موارد زیر افشا شود:

1. مبلغ وام دریافتی طی دوره و شرایط بازپرداخت آن،

2. مبلغ بازپرداخت وام طی دوره،

3. مانده تمام وامها و دریافتنی‌ها در پایان دوره و

4. در صورتی که فرد وام گیرنده، مدیر یا عضوی از ارکان اداره‌کننده واحد گزارشگر نباشد، ارتباط آن فرد با چنین افرادی.

ت. مدیران اصلی یا اعضای ارکان اداره کننده ممکن است بابت خدمات ارائه شده در مقامی غیر از مدیر یا عضوی از ارکان اداره کننده مبالغی به عنوان پاداش یا جبران خدمت دریافت کنند. این استاندارد افشای این مبالغ را الزامی می‌داند.

 

طبق بند (3) پیشنویس این استاندارد، مدیران اصلی دستگاه‎های اجرایی عبارتند از: كليه مسئولین يا اعضاي اركان اداره كننده واحد گزارشگر كه به طور موظف یا غیرموظف اختيار و مسئوليت برنامه‌ريزي، هدايت و كنترل فعاليتهاي واحد گزارشگر را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عهده دارند. از جمله وزیر، رئیس واحد، معاون، اعضای هیئت امنا، مدیران ارشد اجرایی و یا مشاوران کلیدی آنها.

 

طبق بند (2) پیشنویس این استاندارد، این استاندارد باید در موارد زیر به‎کار گرفته شود:

الف. تشخيص روابط وابستگی و معاملات با اشخاص وابسته؛

ب. تشخيص مانده حسابهای فيمابين واحد گزارشگر و اشخاص وابسته آن؛

پ. تشخيص شرایطی که افشای موارد مندرج در بندهای ” الف“ و ” ب“ الزامی می‌شود؛ و

ت. تعیین افشای لازم درباره موارد مندرج در بندهاي ” الف“ و ” ب“.

 

 

دریافت متن کامل پیشنویس استاندارد

 

علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل پیش‎نویس "استاندارد حسابداري بخش عمومی شماره 11:‌افشای اطلاعات اشخاص وابسته" را از این پیوند دریافت کنند.

 

 

شماران