صبح امروز (سه شنبه) در سومین روز نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، پنل تخصصی «انتظارات و تقاضاهای سیستم مالی بین‌المللی در زمینه مقررات و نظارت بانکی از سیستم بانکی ایران» با حضور جمعی از صاحبنظران و فعالان نظام بانکی در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی و پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، این پنل تخصصی با مدیریت ناصر هماپور، مشاور پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و با حضور علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و حمید تهرانفر، صاحبنظر امور پولی و بانکی برگزار شد.

کنترل جنگ قیمتی بین نرخ‎های سپرده بانکی
با ارائه صورت های مالی جدید بانکها
 
علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در این پنل تخصصی به الزام بانک ها و موسسات اعتباری به گزارشگری مالی در قالب جدید صورت‎های مالی مصوب شورای پول و اعتبار (بهمن 1394) اشاره کرد و افزود: اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا که قرار است به عنوان مدل یکپارچه بانکی اجرا شود، استفاده مشاع از منابع ، تخصیص درآمدهای مشاع و تفکیک کارمزدها و خدمات بانکی از درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری است.
 
 وی افزود: به دلیل نوع ادبیات حاکم بر بانکداری بدون ربا، نوع خاصی از صورت های مالی تهیه و سال ها در کشور مورد استفاده قرار می گرفت. اما شرایط جدیدی که در نظام بانکی به وجود آمد باعث شد تا سودهای علی الحساب پرداخت شده بیشتر از درآمد بانک ها باشد که این موضوع مشکلاتی را به ویژه در بانک های دولتی ایجاد کرد.
 
 وی اضافه کرد: بر این اساس به منظور شفاف سازی صورت عملکرد سپرده سرمایه گذاری و نرخ های علی الحساب و نیز شرایط جدید بین المللی که بانک های خارجی و سرمایه گذاران انتظار داشتند صورت های مالی شفاف تری از طرف نظام بانکی در اختیار آنها قرار بگیرد که با استانداردهای بین المللی تطبیق داشته باشد، در بهمن سال گذشته دستورالعمل نمونه صورت های مالی با فرمت جدید و همگرا با استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) ابلاغ شد تا بانک ها صورت هالی مالی خود را با فرمت جدید ارائه کنند.
 
 وی تصریح کرد: البته چالش هایی در این خصوص وجود دارد. به طوری که سازمان حسابرسی استنباط می کند که بانک مرکزی وارد استاندارد گذاری شده است. در حالی که بانک مرکزی به این موضوع معتقد نیست.
 
 دیواندری اظهار داشت: امیدواریم با این مصوبه در سال 1395 صورت های مالی شفافی از سوی بانکها ارائه شود. با ارائه این صورت های مالی جنگ قیمتی که بین نرخ های سپرده وجود دارد کنترل می شود و بازیگران بین المللی هم درک و استنباط بهتری از صورت های مالی نظام بانکی ایران پیدا می کنند. این در حالی است که هنوز اول راه هستیم و انطباق صد درصدی با استانداردهای بین‎المللی صورت نگرفته است اما ۸۰ درصد انطباق انجام شده است.
 
افشای حقوق مدیران در صورتهای مالی جدید بانکها /
انتقاد از حذف این افشاء در ترجمه استانداردهای حسابداری ایران
 
رپیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ضمن اظهار امیداوری از این که تطبیق صورت های مالی بانک ها با فرمت جدید آثار مثبتی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: اگر در سالهای گذشته نیز این فرمت صورت های مالی جدید اجرایی شده بود چالش پرداختی مدیران در نظام بانکی به وجود نمی آمد. زیرا در ترجمه استانداردهای حسابداری در ایران بخش شفاف شدن قراردادهای مدیران حذف شده است. اما در فرمت صورت های مالی جدید بانکها و موسسات اعتباری این موضوع گنجانده شده است.
 
دیواندری تصریح کرد: درخواست بانک های خارجی و شرکت های رتبه بندی این است که با صورت های مالی شفاف تری مواجه شوند بر این اساس امیدواریم مجامع تیر ماه بانک ها با صورت های  مالی جدید انجام شود.
 
 
نگرانیهای نظام مالی بین‌المللی از سیستم بانکی ایران
عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی / مباحث مدیریت ریسک / حاکمیت شرکتی
 
در ابتدای این پنل، ناصر هماپور، مشاور پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به نگرانی‎های نظام مالی بین‌المللی از سیستم بانکی ایران اشاره کرد. وی بدهی‌های معوق بانک‌ها، عدم انطباق استانداردهای حسابداری ایران با استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی  (IFRS)، تفاوت مدیریت ریسک نظام‌های بانکی ایران با استانداردهای بین المللی، عدم شفافیت در گزارشگری مالی سودهای علیالحساب، مباحث حاکمیت شرکتی و عدم کفایت سرمایه موسسات مالی ایران را از جمله این نگرانی ‌ها برشمرد.
 
هماپور با اشاره به این که فعالیت موسسات رتبه‌بندی در کشور از سابقه کهنی برخوردار نیست، گفت: رتبه بندی یکی از ملزومات اساسی ورود به بازار سرمایه بین‌ المللی است و اگر این موضوع برطرف شود بسیاری از موارد مدیریت ریسک را دربرخواهد گرفت.
 
این مقام مسوول جذب منابع از منابع بین المللی را مرتبط با رتبه بندی دانست و افزود: بنگاه‌های مالی و بانکی که بخواهند رتبه‌بندی داشته باشند، باید مدیریت ریسک را در سیستم بانکی خود اعمال کنند.
 
 
لزوم رتبه بندی بین المللی بانک‌ها
 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران نیز در این پنل گفت: با توجه به قرار گرفتن در شرایط جدید نیاز داریم تا بانک‌ها، موسسات، شرکت‌ها و بنگاه‌ها از رتبه بندی بین المللی برخوردار باشند که دراین خصوص اقدامات اولیه از سوی بانک‌ها در شرایط بعد از تحریم صورت گرفت تا در گام‌های بعدی بتوانیم از خطوط اعتباری بانک‌های بین المللی استفاده کنیم.
 
وی افزود: بنابراین در شرایط جدید نیازمند رتبه بندی اعتباری هستیم تا متناسب با آن نرخ سودی که خطوط اعتباری به خود می‌گیرد تعیین شود لذا یکی از موضوعات مهم در شرایط جاری موضوع رتبه بندی بین المللی است بر این اساس در شرایط جدید انتظار داریم موسسات رتبه بندی با اعتبار بالاتری در کشور حضور پیدا کنند و رتبه بندی بانک‌ها را انجام دهند.
 
وی تصریح کرد: موضوع با اهمیت دیگر در این زمینه حسابرسی است که خوشبختانه استانداردهای ایران به استانداردهای بین المللی نزدیک است زیرا پایه تدوین استانداردهای حسابرسی ایران بر مبنای استانداردهای بین المللی است.
 
 

صالح‎آبادی در پایان گفت: در شرایط جدید ضرورت دارد تا ارتباط موسسات حسابرسی بین المللی با موسسات حسابرسی داخلی برقرار شود تا بتوانیم به صورت‌های مالی بنگاه‌ها اعتبار بالاتری بدهیم.

شماران