آسيبشناسی نظام بانكی از منظر حاكميت شركتی نيازمند بررسی و ارائه وضع مطلوب و ساختار استاندارد حاكميت شركتی در بانکها است كه در اين گزارش مورد بررسی و ارائه قرار میگيرد. در اين گزارش تلاش شده است تا بيانيهها و استانداردهاي متعدد كميته بال در خصوص حاكميت شركتی و نحوه مديريت و اداره بانکها گردآوري و تجميع شده و در يک چارچوب مفهومی مشخص با در نظر گفتن برخی ابعاد محيط بانكداري ايران ارائه شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در چکیده این گزارش آمده است: بسياري از اختلال‎ها و چالش‎هاي موجود در نظام بانكی كشور ازجمله عدم شفافيت، كارآيی پايين بانکها، تخصيص ناكاراي منابع، نبود مديريت ريسک كارآمد، انتصابات غيرتخصصی در بين مديران بانكی، عدم تأمين حقوق سپرده‎گذاران و ساير ذينفعان، برآمده از فقدان طراحی و اجراي نظام حاكميت شركتی مناسب در بانک‎هاي كشور است.
 
مطابق این گزارش، براساس مطالعات و تجربه‎هاي متعدد در نظام بانكداري، تحقق حاكميت شركتی در بانکها به‎ عنوان مهمترين راهبراي دستيابی به كارآمدي و اثربخشی شبكه بانكی است و می‎تواند گام مهمی در جهت اجراي بندسياست‎هاي كلی اقتصاد مقاومتی «اصلاح و تقويت همه‎ جانبه نظام مالی كشور» باشد. زيرا هر گونه اصلاح نظام بانكی به ‎عنوان جزء مهم نظام مالی در ايران بدون توجه كافی به اصلاح ساختارها و فرآيندهاي درونی بانکها (اصول حاكميت شركتی) نتيجه‎بخش نخواهدبود.
 
در ادامه چکیده این گزارش آمده است: آسيب‎شناسی نظام بانكی از منظر حاكميت شركتی نيازمند بررسی و ارائه وضع مطلوب و ساختار استاندارد حاكميت شركتی در بانکها است كه در اين گزارش مورد بررسی و ارائه قرار می‎گيرد. در اين گزارش تلاش شده است تا بيانيه‎ها و استانداردهاي متعدد كميته بال در خصوص حاكميت شركتی و نحوه مديريت و اداره بانکها گردآوري و تجميع شده و در يک چارچوب مفهومی مشخص با در نظر گفتن برخی ابعاد محيط بانكداري ايران ارائه شود.
 
علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل گزارش «آسيب شناسي نظام بانكي (13) - اصول و استانداردهای حاکمیت شرکتی در بانک‎ها» را از وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دریافت کنند.
 
 
مجموعه کامل گزارش‎های «آسيب شناسي نظام بانكي»
دوازده شماره پیشین مجموعه گزارش‎های «آسيب شناسي نظام بانكي» نیز به شرح زیر در وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در دسترس علاقه‎مندان قرار دارد:
 
شماران