رسانه مالیاتی ایران، پایگاه اطلاع‎رسانی سازمان امور مالیاتی کشور، در یادداشتی به تشریح تسهيلات و امتيازات پیش بینی شده برای استفاده کنندگان از سامانه صندوق فروش پرداخت. مطابق این یادداشت، ميزان معافيت مربوط به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروشگاهي در اصلاحيه جديد قانون ماليات‌هاي مستقيم (مصوب 1394) ‌معادل 10 درصد ماليات ابرازي عملکرد دو سال اول مؤديان مشمول، و جريمه عدم نصب و استفاده از سامانه مذکور نیز معادل 2 درصد فروش سالانه مودیان مشمول تعيين شده است.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از رسانه مالیاتی ایران، صندوق فروش عبارت است از رايانه اي که داراي نرم افزار فروشگاهي است و به منظور ثبت اطلاعات خريد و فروش روزانه، نگهداري هزينه و موجودي کالا در يک واحد شغلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مطابق این یادداشت، هدف از به‌کارگيري سامانه فروش، مديريت خريد، فروش، هزينه و موجودي کالا توسط صاحبان مشاغل و صدور الکترونيکي فاکتور فروش است. صندوق فروش انواع مختلفي دارد که هر حرفه، متناسب با نوع فعاليت خود و ميزان بودجه‌اش، مبادرت به انتخاب و خريد آن مي‌کند. بنابراين، به خوبي روشن است که صاحبان مشاغل مختلف با هر ميزان بودجه مي‌توانند به راحتي از اين ابزار استفاده کنند و کارهاي خود را با رونق بيشتري به پيش ببرند و از سردرگمي و خستگي در امور خود به نحو چشم‌گيري بکاهند.
 
این یادداشت در ادامه می افزاید: بر اساس اطلاعيه سازمان امور مالياتي کشور، مؤديان مالياتي ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانيزه فروش) يا رايانه داراي نرم‌افزار فروشگاهي هستند؛ و در صورت عدم استفاده از سامانه‌هاي مذکور، از معافيت مالياتي مقرر در قانون براي سال مربوط محروم خواهند شد.
 
در ادامه این یادداشت تاکید شده است: چنانچه مؤديان مشمول نصب و استفاده از صندوق‌هاي مکانيزه فروش، فرم مربوط به نصب و استفاده از سامانه مذکور را براي هر يک از سال‌هاي 1393 و 1394 تکميل و به تأييد رؤساي اتحاديه‌هاي صنفي مربوط برسانند، سپس به ادارات امور مالياتي تسليم کنند؛ امکان برخورداري از معافيت‌هاي مقرر قانوني را در هر مرحله از مراحل رسيدگي که پرونده مالياتي آنها قرار داشته باشد پيدا مي‌کنند.
 
در این یادداشت اعلام شده است: ميزان معافيت مربوط به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروشگاهي در اصلاحيه جديد قانون ماليات‌هاي مستقيم که از ابتداي سال 1395 در حال اجرا است معادل 10 درصد ماليات ابرازي عملکرد دو سال اول مؤديان مشمولی است که سامانه صندوق فروشگاهي را نصب و مورد استفاده قرار داده باشند. جريمه عدم نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش نیز براي مؤديان مشمول 2 درصد ميزان فروش تعيين شده است.
 
مطابق این یادداشت، از ابتداي سال 1392 تا کنون 29 صنف از صاحبان مشاغل از طرف سازمان امور مالياتي ملزم به نصب سامانه صندوق فروشگاهي شده‌اند.
 
گفتنی است، مطابق تبصره 2 ماده 169قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحیه مصوب 23 تیر 1394) معادل هزينه‌هاي انجام شده بابت خريد، نصب و راه‌اندازي تجهيزات فوق اعم از نرم‌افزاري و سخت‌افزاري از ماليات قطعي‌شده موديان مزبور در اولين سال استفاده يا سال‌هاي بعد آن قابل کسر است.
شماران