سید تقی نوربخش که صبح امروز میهمان خبرگزاری کار ایران بود با اعلام این مطلب گفت: تمامی این پروژه‌ها با هدف ارتقاء کیفی و کمی خدمات سازمان تامین اجتماعی به جامعه 41 میلیون 800 هزار نفری بیمه شدگان این سازمان طراحی و آماده بهره برداری شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جایگزین شدن سامانه الکترونیکی تشکیل پرونده و بایگانی به جای شیوه سنتی خبر داد و افزود: با این اقدام روند نقل و انتقال و نگهداری از پرونده‌های بیمه شدگان و دسترسی به اطلاعات آن به صورت جدی متحول خواهد شد.

نوربخش همچنین از برنامه‌ سازمان تامین اجتماعی برای جایگزین کردن کارت هوشمند با دفترچه بیمه‌های این سازمان به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

وی در ادامه تشریح خدمات الکترونیکی و دفا‌تر IT سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: امسال سازمان تامین اجتماعی موفق شد با گسترش فعالیت‌های الکترونیکی خود ۳ میلیون مراجعه حضوری را ساماندهی و از طریق دفا‌تر IT رصد کند. همچنین سازمان تامین اجتماعی با الکترونیکی کردن پرونده‌های مستمری بگیران تشریفات اداری و مالی مراحل تشکیل پرونده و پرداخت مستمری را آسان‌تر کرده است.

نوربخش در ادامه گفت: امسال سازمان تامین اجتماعی در هفته تامین اجتماعی از 41 پروژه درمانی، بیمه‌ای و اقتصادی جدید که محل آنها در ۱۸ استان کشور قراردارد بهره‌برداری خواهد کرد. تمامی این پروژه‌ها با هدف ارتقاء کیفی و کمی خدمات سازمان تامین اجتماعی به جامعه ۴۱ میلیون ۸۰۰ هزار نفری بیمه شدگان این سازمان طراحی و آماده بهره برداری شده‌اند.

وی در عین حال با یادآوری سنگینی بار همه مشکلاتی که از عملکرد دولت‌های نهم و دهم به سازمان تامین اجتماعی منتقل شده است، گفت: در دولت یازدهم تمامی تلاش‌ها براین بوده است تا بار دیگر سازمان تامین اجتماعی به مسیر اصلی خود بازگردد.

 نوربخش افزود: از آنجا که کارگران و کارفرمایان بیمه شده تامین کنندگان اصلی منابع مالی سازمان تامین اجتماعی هستند؛ عقیده داریم که اداره این سازمان باید به همان شیوه سه جانبه‌گرایی باشد و برای همین در زمان دولت یازدهم به تمامی شائبه‌ها و انحرافاتی که متوجه این سازمان شده بود خاتمه دادیم و مسیر سازمان را به راه اصلی خود بازگرداندیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به همین دلیل اکنون به جرئت مدعی هستیم که تمامی بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در جهت حفظ منافع بیمه شدگان سازمان فعالیت دارد و هیچکدام از بخشهای سازمان به ویژه بخش‌های اقتصادی به حیات خلوت جریان‌ها و گروه‌های خاص تبدیل نشده است.

وی افزود: به عنوان فردی که نزدیک به ربع قرن از عمر حرفه‌ای خود را در بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی فعالیت داشته است؛ می‌دانم که بهبود فعالیت‌های سازمان بدون مشارکت موثر شرکای سه جانبه روابط کار میسر نیست.

 نوربخش در توضیح وضعیت آماری جامعه ۴۱ میلیون ۸۰۰ هزار نفری سازمان تامین اجتماعی گفت:  از این تعداد ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی، ۹ میلیون بیمه شده اجباری، ۱ میلیون بیمه شده اختیاری و مابقی بیمه شده خاص هستند.

وی بابیان اینکه شمار بیمه‌شدگان مستمری بگیر و مقرری بگیر اصلی این سازمان بالغ بر ٢ میلیون و ٩٠٠هزار نفر است؛ افزود: با احتساب بیمه شدگان تبعی تعداد این افراد تا ٥ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر افزایش می‌یابد که نصف بیشتر آنها افرادی هستند که ارزش ریالی دریافتی آنها نزدیک به حداقل‌های مصوب است.

 نوربخش در عین حال بابیان اینکه در زمان دولت یازدهم در مجموع افزایش مستمری بازنشستگان بالغ بر ٧٩ درصد بوده است افزود: اگر این مبلغ در مقایسه با عملکرد دولت‌های نهم و دهم در خصوص افزایش حدود ٤٠ درصدی مستمری‌های بیمه شدگان غیر شاغل مبلغ قابل توجهی است اما مطلع هستیم که میزان آن هنوز پاسخگوی هزینه‌های زندگی خانواده‌های این کارگران نیست.

وی بابیان اینکه امسال با وجود افزایش ۱۲ درصدی مستمری بازنشستگان صندوق های دولتی در سازمان تامین اجتماعی میزان مستمری بازنشستگان در همه سطوح به میزان ۱۴ درصد بود؛ ابراز امیدواری کرد که با ادامه این مسیر و بهبود وضعیت اقتصادی امکان افزایش واقعی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی فراهم شود.

 نوربخش در عین حال به اشاره به رهنمودهای مقام رهبری و نامگذاری سال ٩٥ به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گفت: در همین راستا سازمان تامین اجتماعی به منظور حمایت از شکوفایی اقتصاد درون‌زا بسته‌های حمایتی را از کارفرمایان و فعالان بخش اقتصادی طراحی و اجرایی کرده است.

وی افزود: اقدام نخست سازمان تامین اجتماعی این بود که به کارفرمایانی که در انجام تعهدات خود با مشکل مواجه هستند مهلت یک ساله داده است تا به راحتی برای دریافت تسهلات بانکی و اعتباری که قرار است در جهت بیرون آمدن از وضعیت پیش آمده به آنها پرداخت می‌شود گام بردارند.

 نوربخش گفت: این در حالی بود که تا پیش از این سازمان تامین اجتماعی می‌توانست علاوه بر ضبط دارایی‌ها تمامی تسهلات اعتباری پرداخت شده به کارفرمای بدحساب را نیز بابت طلب خود وصول کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به عنوان اقدام دیگر سازمان متبوعش در جهت حمایت از تولید یاد کرد و افزود: بعد از بحران اقتصادی سال ۹۰ قانونی تصویب شد که براساس آن به کارفرمایانی که تا پیش از این خوش حساب بودند مهلت داده می‌شد تا با پرداخت اصل بدهی خود از پرداخت جرائم دیرکرد معاف شوند.

وی ادامه داد: باوجود تصویب، این قانون تا به امروز هرگز اجرایی نشده بود اما اکنون برابر مهلت سه ماهه ای که از تاریخ ۲۷ خرداد تا ۲۷ شهریور تعیین شده است؛ کارفرمایان مشمول می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان از بخشودگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی جرایم بیمه‌ای برخوردار شوند.

 نوربخش همچنین از تغییر رویه بازرسی‌ دفا‌تر قانونی کارگاه‌های تولیدی، به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایی که در راستای حمایت از تولید داخلی طراحی شده است؛ یاد کرد و درتوضیح آن گفت:  تا پیش از این بازرسی دفاتر رسمی کارگاه‌ها مشمول یک بازه ۱۰ ساله می‌شد و همین مسئله سبب شده بود که تعداد پرونده‌های بازبینی نشده تا ١٤ هزار عدد برسد.

وی ادامه داد: به تازگی این شرایط تغییر کرده است و در نتیجه دوره بازرسی از ١٠ سال به ٢ سال کاهش یافته است و امیدواریم که از این طریق شاهد بهبود فضای اقتصادی باشیم.

شماران