این مراسم با حضور "علی طیب نیا" وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی"ولی الله سیف" ، "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی" محمد فطانت "رییس سازمان بورس و اوراق بهادار" و "محمد هاشم بت شکن" مدیر عامل بانک مسکن در محل سالن شهید مدرس این وزارتخانه برگزار شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، نخستین اوراق رهنی در بازار اوراق بهادار ایران به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور اعطای تسهیلات جدید از سوی بانک مسکن منتشر و در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد. در نخستین روز عرضه این اوراق بهادار، صبح دیروز (یکشنبه) اوراق عرضه شده در 402 نوبت معاملاتی با نرخ سود اسمی 18.5 درصد به فروش رفت.
 
گفتنی است، اوراق رهنی، اوراق بهاداری است که به منظور خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر شده و مشابه سایر اوراق تامین مالی، قابل خرید و فروش در بازار ثانویه است. مطالبات رهنی شامل مطالبات مدت دار اشخاص حقوقی ناشی از قراردادهای مبادله ای از قبیل فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک است که دارای وثیقه رهنی (به عنوان مثال، سند ملک یا آپارتمان) است.
 
طی این فرآیند، بانک ها و موسسات مالی فعال در حوزه رهن، بخشی از مانده تسهیلات اعطایی رهنی خود را بعد از تجمیع، بسته بندی می کنند و ضمن رتبه بندی اعتباری بسته های تسهیلات، آنها را به یک نهاد واسط و البته به کسر می فروشند. نهاد واسط نیز این بسته ها را به اوراق رهنی تبدیل و آن ها را در بازار اولیه عرضه  می کند.
 

بر این اساس، دارایی هایی که به صورت سنتی، جزیی از ترازنامه محسوب می شدند، به اوراق بهادار قابل معامله تبدیل و بعد از فروش اوراق بهادار در بازار اولیه، منابع مالی جدید برای بانک تجهیز می شود که با توجه به اصلاح ساختار مالی، بانک می تواند مجددا تسهیلات جدید اعطا کند.


 

شماران