رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با رئیس بانک توسعه اسلامی (IDB)، بر تشکیل گروهی برای تدوین اصول بانکداری اسلامی یکسان و متحدالشکل برای همه کشورهای عضوIDBتاکید کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف در این دیدار با اشاره به تجربیات خود در نظام بانکی بحرین گفت: هر چند بانکداری اسلامی در ایران بر مبنای فقه شیعه پایه‌ریزی و اجرایی شده و در سایر کشورهای اسلامی بر مبنای فقه اهل سنت شکل گرفته‌ است؛ ولی با این حال، این کشورها در بیش از 90 درصد موارد، از مبنای فقهی مشترکی برخوردارهستند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود متخصصین دو طرف، با همکاری و هماهنگی بانک توسعه اسلامی، این اشتراکات را مبنای تدوین اصول بانکداری اسلامی یکسان و متحدالشکل قرار دهند.
 
رئیس بانک توسعه‌اسلامی نیز با استقبال از پیشنهاد رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: با توجه به این که بانک توسعه اسلامی به همه مسلمانان تعلق دارد لذا از بدو تاسیس این بانک، کمیته شریعه در این بانک ایجاد شده و از تمام مکاتب فقهی اسلامی برای حضور در ترکیب این کمیته دعوت به عمل آمده است که نماینده ایران حضرت آیت اله تسخیری نیز حضور فعالی دارند و این پیشنهاد را حتماً مطرح وپیگیری خواهند کرد.
 
در آغاز این دیدار، قائم مقام بانک‌مرکزی با خوشامدگویی به احمد محمدعلی المدنی، از همکاری بانک توسعه اسلامی در تأمین ارز حجاج در سال 1393 و نیز میزبانی نشست اخیر هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB) تشکر کرد. اکبر کمیجانی با تأکید بر همکاری بیشتر بانک مرکزی ایران با IDBبه ویژه در حوزه‌های آموزشی و تحقیقاتی، افزود: موضوع تأمین مالی پروژه‌های ایران توسط IDBدر طول سال‌های اخیر با کندی مواجه شده‌ است و انتظار این است که در آینده جبران شود.
 
در این دیدار، سیف همچنین از سفر احمد محمدعلی المدنی رئیس بانک توسعه اسلامی (IDB) به ایران و حضور در مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) قدردانی کرد. احمد محمدعلی المدنی نیز سرمایه‌گذاری بیشتر طرفین بر جایزة مصطفی(ص) را لازم خواند و با ابراز علاقه‌مندی IDBبرای مشارکت در این جایزه، خواهان سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر بانک‌های ایرانی در این موضوع شد.
 
گفتنی است، جایزه مصطفی(ص) به عنوان بزرگترین جایزه علمی مسلمانان جهان در سال 1391، در ایران، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. نخستین دوره این جایزه، جمعه 4 دی 1394، با حضور 60 دانشمند مسلمان از 28 کشور جهان در تالار وحدت برگزار شد. این جایزه در دو حوزه علمی به پروفسور جکی یینگ (از سنگاپور) مدیرعامل و عضو هیئت علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی، و پروفسور عمر یاغی (از اردن) رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا اهدا شد.
 

جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد. هدف از اعطای جایزه مصطفی (ص) ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی(OIC) است. این جایزه پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فنـاوری در کشورهـای عضوOIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد. برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود. شورای سیاست‌گذاری جایزه، متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش‌های علمی جدیدی ارائه کرده باشند. علاقه‎مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر درباره این جایزه به وبگاه رسمی آن (به نشانی: http://mustafaprize.org) مراجعه کنند.

شماران