محمدقاسم پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1395 را همان ۹ درصد امسال اعلام کرد و گفت: این نرخ در لایحه بودجه 1395 تغییری نخواهد کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدقاسم پناهی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری با اعلام این که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال 1395 نسبت به لایحه بودجه سال 1394 تغییری نخواهد کرد، افزود: سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به این امر پیشنهادی تاکنون در این زمینه ارائه نکرده است.
 
مطابق این گزارش، با توجه به احکام مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1393 معادل ۸ درصد بود که در سال 1394 با یک درصد افزایش به ۹ درصد رسید. براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف بود نرخ مالیات برارزش افزوده را از سال اول برنامه سالانه یک واحد درصد اضافه کند به گونه ای که در پایان برنامه به ۸ درصد برسد.
 
دولت برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر ساله تعدادی از فروشندگان و اصناف را مشمول مالیات می کرد که البته مقاومت هایی نیز هر ساله از سوی کسبه برای عدم مشمول شدن بر این نوع مالیات صورت می گرفت و پاسخ سازمان مالیاتی به این مشمولان این بود که مالیات بر ارزش افزوده در نهایت از مصرف کنندگان اخذ می شود.
شماران