در هشتاد و نهمین جلسه هیئت پذیرش اوراق بهادار که در روز چهارشنبه، 25 آذر 1394 برگزار شد، شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان نخستین بنگاه فعال در صنعت تأمین سرمایه (بانکداری سرمایه‎گذاری) موفق به اخذ پذیرش در فهرست نرخ های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران شد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از بورس اوراق بهادار تهران، این بورس با هدف افزایش گزینه‌های در دسترسِ بازیگران بازار سهام، متنوع سازیِ ابزارهای تأمین مالی و سرمایه گذاری و نیز تنوع بخشی به صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا و با توجه به جذابیت‌های صنعت خدمات مالی، پذیرش شرکت‌های تأمین سرمایه، که به لحاظ اندازه، گستردگی دامنه فعالیت، ساختار سازمانی دقیق، بازدهی مناسب و گزارشگری مطلوب از پتانسیل‌های خوبی برای حضور در بازار سهام برخوردارند، مدنظر قرار گرفت.
 
براساس این گزارش؛ شرکت تأمین سرمایه امید نخستین شرکت در صنعت خود است که قدم در این مسیر گذاشته است. بدین ترتیب، در هشتاد و نهمین جلسه هیئت پذیرش اوراق بهادار مورخ 25 آذر 1394، شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان نخستین بنگاه فعال در صنعت تأمین سرمایه، موفق به اخذ پذیرش در فهرست نرخ های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران شد. هم اینک، سرمایه‌ ثبت شده‌ این شرکت مبلغ 3.176 میلیارد ریال منقسم به 3.176 میلیون سهم یک هزار ریالی است. براساس آخرین صورت‌های مالی منتهی به 31 خرداد 1394، صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان بانک ها 35.98 درصد، و مدیریت سرمایه گذاری امید، صنعتی و معدنی چادرملو و صنعتی و معدنی گل گهر هر یک 17.50 درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه امید را در اختیار دارند. این شرکت پس از تحقق شرایط تعیین شده توسط هیئت پذیرش و نیز افشای اطلاعات و صورت‌های مالی در سامانه کدال، قابلیت عرضه  سهام خود را در زمان مناسب در بازار خواهد داشت.
 

شایان ذکر است نخستین بار در ایالات متحده آمریکا، بانک آمریکا/ مریل لینچ در سال 1971، و جی پی مورگان چیس در سال 1972 در بورس سهام نیویورک(NYSE) پذیرفته شدند. پس از این دو شرکت تأمین سرمایه (بانک سرمایه گذاری)، مورگان استنلی در سال 1986، و گلدمن ساکس در سال 1999 موفق به اخذ پذیرش در بورس سهام نیویورک شدند.

شماران