معاون وزیر صنعت با بیان اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار برای ارایه تسهیلات در قالب خرید دین به بانک‌ها ابلاغ شده است، اعلام کرد: قرار است خرید دین با نرخ ۲۰ درصد انجام شود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار برای ارائه تسهیلات در قالب خرید دین به بانک‌ها ابلاغ شده است و قرار است خرید دین با نرخ ۲۰ درصد انجام شود. وی افزود: امیدواریم از هفته آینده بانک‌ها همراهی کنند، البته برای رفع مشکلات بخش معدن هم نیز یک سری پیشنهاد به وزیر صنعت ارائه شده است تا برخی از آنها  در بودجه سال 1395 یا برنامه ششم توسعه اجرایی شود.
 
وی تصریح کرد: به صورت کلی تعدادی از معادن شاید ضابطه‌های محیط زیست را رعایت نکرده‌اند، تعطیل شده‌اند. در این میان، ایمیدرو اولویت اول خود را سلامتی و محیط زیست قرار داد‌ه‌ است ولی باید سرمایه گذاری بیشتری برای رعایت ضابطه‌ها در بخش معدن انجام شود. کرباسیان در رابطه با تعداد معادن تعطیل شده برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، گفت: وزارت صنعت و مسئولان سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که ۸ درصد از آلایندگی‌ها متوجه صنعت است که در این میان بیشترین آلایندگی در بخش خودرو و برخی از صنایعی که دودزا مانند صنایع شن و ماسه است. در مجموع بنده اطلاع دقیقی از میزان تعطیلی معادن ندارم. ولی به صورت کلی دربخش معدن تذکراتی که سازمان محیط زیست می‌دهد را حتماً رعایت و جزء تکالیف خود می‌دانیم.
 
وی در خصوص جلسه روز گذشته عارضه یابی صادرات صنعت فولاد، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت فولاد حجم تولید در انبارهاست به نحوی که امروز نزدیک سه میلیون تن فولاد در کارخانجات دپو شده که این امر میلیاردها تومان سرمایه شرکت‌ها را زمین‌گیر کرده است. وی اضافه کرد: خوشبختانه با حمایت دولت صادرات فولاد امسال رکود تاریخی خود را که همان عبور از مرز ۳ میلیون تن است را خواهد زد. این برنامه در حالی عنوان شده که چین دمپینگ بدی را در بازار فولاد انجام می‌دهد.
 

معاون وزیر صنعت با اشاره به این که باید با هماهنگی دستگاه‌ها مشکلات این صنعت برطرف شود، تصریح کرد: به اعتقاد ما یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل به جز ساخت و ساز صادرات است. باید جایزه صادراتی در این بخش اجرایی شود در کنار آن باید تعرفه واردات برخی ورق‌ها که به اسم فولاد منزوج وارد کشور می‌شود هم افزایش پیدا کندريال زیرا در حال حاضر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن ورق با حیله بر قانون وارد کشور شده است. در کنار آن تثبیت نرخ گاز، استمحال بدهی‌های واحدهای بزرگ و بحث نقدینگی واحدهای فولادی هم مطرح است که این موضوعات را در قالب یک بسته تهیه و منتظر تصویب آنها  در دولت هستیم.

شماران