به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، پس از تدوین، ابلاغ و اجرای دستورالعمل معاملات اوراق ترکیبی خودرو، مالک اوراق سلف خودرو می‌تواند اوراق خود را بر اساس معاملات اختیار معامله در بازار قبل از سررسید به فروش برساند یا تا زمان سررسید اوراق منتظر تحویل خودروی خود بماند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری فارس، حامد سلطانی نژاد در تشریح ساز و کار این اوراق گفت: خودروساز در صورت راه اندازی خط تولید خودرو جدید می تواند نسبت به تامن مالی از طریق دریافت تسهیلات یا انتشار اوراق مشارکت اقدام کند که هر دو روش به نوعی مشارکت در ریسک خودروساز خواهد بود. در این فرایند برخی سرمایه‌گذاران که علاقه‎مند به مشارکت در روند تولید با خودروساز هستند، می‌توانند با خرید اوراق سلف خودرو در این سرمایه‎گذاری با خودروساز مشارکت کنند. وی افزود: در این فرآیند مالک اوراق سلف خودرو می‌تواند اوراق خود را بر اساس معاملات اختیار معامله در بازار قبل از سررسید به فروش برساند یا تا زمان سررسید اوراق منتظر تحویل خودروی خود بماند.
 
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این که عرضه کننده خودرو در فرایند انتشار اوراق سلف خودرو صرفاً خودروساز نخواهد بود، افزود: با انتشار و عرضه اوراق سلف خودرو علاوه بر این که بازار ثانویه این اوراق برای خودرو شکل می‌گیرد، مشکلات پیش فروش خودرو از جمله تسویه مطالبات و پرداخت سود مشارکت نیز وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، خودروساز نیز با دستیابی به برنامه ای مدون از موجودی انبار و بازار مصرف می‌تواند به راحتی محصولات تولیدی خود را به فروش برساند. وی در پایان تاکید کرد: خودرو ساز می تواند با شکل گیری بازار اوراق سلف خودرو و بازار ثانویه این اوراق ضمن افزایش عرضه محصول در بازار سایر نهادهای سیاست گذار از جمله شورای رقابت نیز از طریق بازار ثانویه این اوراق در بازار خودرو ورود کند.
 


 

شماران