معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خبری این صندوق به بیان پیشنهادهای ارائه شده برای بهبود وضعیت پیش رو در برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا علاوه بر اصلاح سن بازنشستگی، فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی در دو سال اخیر نیز تغییر کند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم‌زاده در نشست خبری صندوق بازنشستگی کشوری به پیشنهادهای این صندوق در برنامه ششم توسعه برای بهبود وضعیت پیش رو اشاره و اظهار کرد: یکی از موضوع‌های مورد توجه در برنامه ششم توسعه، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است. وی ادامه داد: اصلاحات پارامتریک در صندوق بازنشستگی، اعم از سن بازنشستگی و سابقه خدمت در این صندوق باید اتفاق بیفتد؛ زیرا در حال حاضر با استانداردها فاصله داریم. پیشنهاد کرده‌ایم تا سن بازنشستگی در قانون ششم توسعه اصلاح شود. در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی 51.5 سال است که قصد داریم در صورت تصویب این میانگین را به تدریج افزایش دهیم.
 
اجرای بازنشستگی پیش از موعد ضررآفرین است
معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این که بر اساس این پیشنهاد در طول برنامه پنج ساله ششم، سالانه باید شش ماه به سابقه خدمت و سن بازنشستگی اضافه شود ادامه داد: موضوع بعدی فرمول بازنشستگی است. در حال حاضر حقوق بازنشستگی بر اساس دو سال آخر خدمت محاسبه می‌شود که جوابگو نیست و عدالت در آن رعایت نمی‌شود. پیشنهاد داده‌ایم تا به طور آزمایشی میانگین سن خدمت برای احتساب حقوق بازنشستگی با مبنای پنج سال انجام شود. البته حقوق تغییر چندانی نمی‌کند زیرا ضریب سال خدمت هم مدنظر است. وی درباره بازنشستگی پیش از موعد نیز گفت: بازنشستگی پیش از موعد برای همه صندوق‌ها ضرر آفرین است و تنها در صورتی قابل اجراست که بار مالی آن تامین شود. پیشنهاد ما این است که از اجرای قانونی درباره بازنشستگی پیش از موعد، خودداری شود.
 
معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین به افزایش حداقل حقوق اشاره و اظهار کرد: بحث افزایش حقوق بازنشسته‌ها دچار نوسان شده که باید اصلاح شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش ناگهانی حقوق در برخی دستگاه‌ها در دو سال آخر خدمت گفت: شاغلان تحت پوشش ما کارکنان دستگاه‌های اجرایی هستند و مبنای کسر و کسورات آنها و دریافت حقوقشان با یکدیگر متفاوت است. در برخی از دستگاه‌ها ساز و کارهایی وجود دارد که این افزایش ناگهانی حقوق در دو سال آخر خدمت اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است 40 درصد هم حقوق بازنشستگان را افزایش دهد. برای کنترل این موضوع مراجعی وجود داشتند که در یکی دو سال اخیر این مرجع تشکیل نشده است.
 
شماران