سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اعلام خبر حضور علی عسکری، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور، در جلسه روز گذشته این کمیسیون، گفت: سازمان امور مالیاتی کشور وزارت اطلاعات را در جریان برخی فرارهای مالیاتی قرار داده است.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری فارس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی این خبرگزاری، به ارائه گزارشی از جلسه عصر روز گذشته این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه، علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور درباره تأثیر افزایش پایه‌های مالیاتی بر امنیت ملی کشور توضیحاتی ارائه کرد. وی تصریح کرد: بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در این جلسه با اشاره به توصیه حضرت امیر (ع) به مالک اشتر درباره ضرورت رعایت حال مالیات‌دهندگان گفت متأسفانه اخیراً پایه‌های مالیاتی افزایش یافته است و این مهم فشار سنگینی را بر مردم (مالیات‌دهندگان) وارد کرده است، خصوصاً این که احساس می‌شود در اخذ مالیات برخورد عادلانه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ از عده‌ای مالیات زیاد گرفته می‌شود و عده‌ای نیز از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و هیچ اقدامی درباره آنها صورت نمی‌گیرد.
 
وی افزود: در ادامه این نشست، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به پرسش‎های مطروحه اعلام کرد در سال 1392 حدود 37 درصد از مشاغل از مالیات معاف بودند، 34 درصد مشاغل زیر 500 هزار تومان، 8.9 درصد بین 500 تا یک میلیون تومان، 7.7 درصد بین یک تا 2 میلیون تومان، 7.3 درصد بین 2 تا سه میلیون تومان، 1.3 درصد بین 3 تا 5 میلیون تومان، 2.2 درصد بین 5 تا 10 میلیون، یک درصد هم بین 10 تا 50 میلیون تومان، کمتر از نیم درصد بالای 50 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: عسگری گفت افراد بسیاری هستند که باید از آنان مالیات گرفت، ولی متأسفانه آنان در سایه رانت‌های موجود از مالیات فرار می‌کنند و فریاد ما هم به جایی نمی‌رسد، به همین دلیل سعی کردیم وزارت اطلاعات را در جریان موضوع قرار دهیم. کجا دیده‌اید یک شرکت در حدود 350 شعبه بانک و مؤسسه اعتباری حساب داشته باشد؟ این همه حساب برای چیست؟ برای آن است که فعالیت آنها و عملیات مالی آنها نامشخص باشد٬ اکنون در حال تهیه طرح جامع مالیاتی هستیم. اگر چنین طرحی تهیه و اعمال شود احتمال انحراف مالیاتی به پایین‌ترین حد ممکن کاهش می‌یابد.
 
 

در این ارتباط لازم به ذکر است، در جلسه اخیر هیات وزیران که شامگاه گذشته 22 آذر 1394 به ریاست حسن روحانی رییس جمهور تشکیل شد، سید کامل تقوی نژاد به عنوان رییس جدید سازمان مالیاتی کشور از هیات وزیران رای اعتماد گرفت و اعضای دولت از خدمات علی عسکری رییس قبلی این سازمان قدردانی کردند.

شماران