به گفته سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده از خدمات حسابرسی مالی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در ابتدای فرآیند دريافت معافيت مالياتی به همه شرکت‌های دانش‎بنیان با درآمد بالای ۴۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده بود و شرکت‌های با درآمد کمتر از این مبلغ نیز در صورت استفاده از خدمات حسابرس می‌توانستند از کمک‌های بلاعوض این معاونت استفاده کنند.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال مالی 1393 مشمول معافیت‌های مالیاتی ماده ۳ قانون بوده اند و درآمد اظهاری آنها در اظهارنامه مالیاتی کمتر از دو میلیارد تومان بوده است، می‌توانند از کمک‌های بلاعوض معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور استفاده کنند. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت نظم مالی در شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از خدمات حسابرسی مالی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در ابتدای فرآیند دريافت معافيت مالياتی به تمامی شرکت‌های با درآمد بالای ۴۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده بود و شرکت‌های با درآمد کمتر از این رقم نیز در صورت استفاده از حسابرس می‌توانستند از کمک‌های بلاعوض معاونت استفاده کنند.
 
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اما با توجه به اهمیت این موضوع کمک‌های بلاعوض به شرکت‌های مورد نظر تا سقف درآمد ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است. وی افزود: نحوه استفاده از این کمک‌های بلاعوض از طریق مراجعه به کارگزاران مالیاتی خواهد بود و شرکت‌های مشمول این خدمات لازم است قرارداد حسابرسی خود را به همراه گزارش حسابرس به کارگزار مالیاتی ارائه کنند تا در صورت تائید اسناد شرکت، مبلغ مورد نظر از طریق معاونت به حساب شرکت‌های متقاضی واریز شود.
 

وی گفت: جمع بندی نهایی اظهارنامه‌های مالياتی شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۳ در حال پیگیری است. در این مرحله شرکت‌هایی که فرآیندهای گذشته را در زمان مقرر طی کرده‌اند لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به کارگزاران مالیاتی مربوط ارائه کنند تا بررسی نهایی جهت رعایت موارد از پیش تعیین شده همچون تفکیک کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائیدیه کارگروه برای شرکت‌ها انجام پذیرد. وی در پایان افزود: پس از این مرحله شرکت‌هایی که اصول مشخص را رعایت کرده باشند به سازمان امور مالیاتی معرفی شده تا همچون سال گذشته فرآیند اعطای معافیت دانش بنیان برای آنها اعمال شود.

شماران