دفتر مطالعات بخش عمومي معاونت پژوهشهاي اقتصادي مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گزارش «ضرورت استقرار نظام نوین حسابداری دولتی در ایران» را منتشر کرد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، گزارش ضرورت استقرار نظام نوین حسابداری دولتی در ایران از سوی دفتر مطالعات بخش عمومي معاونت پژوهشهاي اقتصادي مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شد. در این گزارش پس از تعریف حسابداری دولتی و انواع مبانی حسابداری، نگاهی اجمالی به سير تطور حسابداری دولتی در ایران شده است. این گزارش در ادامه به بررسی فرآیند تغيير به نظام نوین حسابداری در دنيا میپردازد و رویكردها و عوامل مؤثر بر گذار به حسابداری تعهدی را تشریح میکند. در پایان این گزارش، ساختار نظام حسابداری دولتی در ایران و ضرورت تغيير به نظام نوین مالی تبیین میشود.
 
در نتيجهگيری این گزارش تصریح شده است، بروز بحرانهای مالی و اقتصادی در دهههای اخير و نارساییهای نظام حسابداری دولتی در ارائه اطلاعات دقيق و به‎موقع برای تصميمگيری و پاسخخواهی شهروندان سبب شده است تا تحقيقات گستردهای در زمينه تغيير نظام حسابداری در بخش عمومی صورت گيرد. براساس نتایج بررسی‎ها، برخی کشورهای توسعه یافته آنگلوساکسون، اتحادیه اروپا، اروپای مرکزی و شرقی و برخی کشورهای درحال توسعه در سایر نقاط جهان در دو دهه اخير اقداماتی برای تغيير نظام مالی مبتنی بر روش تعهدی را در پيش گرفته‎اند. مجامع بينالمللی و حرفهای نيز کشورها را به استقرار نظام نوین مالی بخش عمومی ترغيب میکنند.
 
ایران ازجمله کشورهای درحال توسعه است که ضرورت تغيير را درک کرده است. تجربه تغيير نظام حسابداری در بخش عمومی، شهرداریها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دهه اخير و شناخت آثار مثبت آن در شفافيت مالی و مسئوليت پاسخگویی میتواند کمک مؤثری برای تغيير نظام مالی در دولت و واحدهای تابعه باشد. اگرچه تجربيات دیگر کشورها نيز الگویی مناسب برای گذار موفق در این مسير است. در این راستا با تغيير در قوانين و تصویب مفاهيم نظری و برخی استانداردهای بخش عمومی توسط کميته تدوین استانداردهای دولتی زمينه تغيير مهيا شده است. اما با توجه به عظمت پروژه تغيير نظام مالی در دولت و واحدهای تابعه عزم ملی و حمایت همهجانبه الزم است درحالی که برای این تغييرسازمانی متناسب با جایگاهی رفيع، کارکنانی مجرب و خستگی ناپذیر برای برنامهریزی، اجرا، نظارت و هدایت عمليات باید پيشبينی شود، تا در کوتاهترین زمان بتوان این تحول بزرگ را با موفقيت سپری کرد.
 
علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل این گزارش را از وبگاهمرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به نشانی زیر دریافت کنند:
 
شماران