به گفته نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، بورس ارز همانند بورس انرژی و کالا است. این بازار فقط کمک می کند که از ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه گذاری در حوزه ارزی استفاده شود. وی تاکید کرد، به کمک بازارهای مشتقه از جمله بازار آتی ارز، زمینه برای حذف بخشی از معاملات نقدی فراهم می شود و همین امر به یک ابزار برای پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی تبدیل می شود.
 
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با رد هرگونه نوسان در بازار فیزیکی ارز با راه اندازی بورس آتی ارز گفت: همان طور که بورس آتی سکه در بازار سکه و طلا نوسانی ایجاد نکرد، بورس آتی ارز نیز هیچ گونه نوسانی در بازار فیزیکی ایجاد نمی کند؛ بلکه به کمک این بازار و همچنین دیگر ابزارهای متنوع، زمینه برای حذف بخشی از معاملات نقدی فراهم می شود و همین امر به یک ابزار برای پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی تبدیل می شود.
 
 
وی با بیان این که مجلس اهتمام جدی به رشد بازار سرمایه دارد، اظهار داشت: با همه تلاش هایی که در مجلس و دولت انجام شده است، هنوز نتوانستیم سهم تأمین مالی در اقتصاد کشور را به سمت بازار سرمایه بیاوریم و این یکی از ضعف های ما است. البته مشکلات ساختاری اقتصاد به این موضوع دامن زده است. وی افزود: باید در برنامه ششم توسعه به کمک متخصصان بازار سرمایه احکامی آورده شود که در آن دولت مکلف باشد موضوع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را که هیچ کدام از محدودیت های تأمین مالی از طریق نظام بانکی را ندارد با قدرت بیشتری پیگیری کند تا سهم فعلی افزایش یابد.
 
 
 

پورابراهیمی با اشاره به تأمین مالی 340 هزار میلیارد تومانی نظام بانکی در سال گذشته گفت: از کل این مبلغ که به اسم تجهیز بنگاه های اقتصادی دریافت شده 70 درصد آن به استمهال وامهای قبلی اختصاص پیدا کرده است یعنی تأمین مالی جدیدی اتفاق نیفتاده است و پولی به بنگاه ها تزریق نشده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هم جنس بازار پول نیست زیرا عملاً از زمانی که تأمین مالی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه و یاسایر ابزارهای مالی مانند اوراق صکوک و مشارکت و... صورت می گیرد عملاً منابع وارد عملیات اجرایی و چرخه مالی شرکت و بنگاه اقتصادی می شود.

شماران