از سوی هیئت مدیره صندوق بین المللی پول، واحد پول چین (یوان) در فهرست واحدهای پولی مرجع مربوط به ساز و کارهای حمایتی این نهاد قرار گرفت. به همین دلیل،‌ از این پس علاوه بر دلار (آمریکا)، یورو (اتحادیه اروپا)، پوند (انگلستان) و ین (ژاپن)، یوآن (چین) نیز شامل ساز و کار حمایتی صندوق بین‎المللی پول موسوم به حقوق برداشت ویژه (SDR) خواهد بود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، از این پس علاوه بر دلار، یورو، پوند و ین، یوآن نیز شامل ساز و کار حمایتی صندوق بین‎المللی پول موسوم به حقوق برداشت ویژه (SDR) خواهد بود. کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول این تصمیم را نتیجه اجرای برنامه های اصلاحی در سیستم پولی چین می داند. وی در این ارتباط اظهار داشت: پیوستن یوان به این ساز و کار حمایتی تایید شده است و این تصمیم موجب گشایش در اقتصاد چین و تعیین اصول و چارچوب مالی برای بازار این کشور خواهد بود.
 
 

کشورهای دارای حقوق برداشت ویژه عضو صندوق بین المللی پول می توانند از این واحدهای پولی برای حمایت از واحد پولی ملی و در راه تقویت سیاست های پولی خود استفاده کنند. علاوه بر این، این ساز و کار حمایتی سامانه‎ای برای احتساب نرخ بهره وام در صندوق بین المللی پول نیز شمرده می شود. در حال حاضر حدود ۲.۵ درصدنقل و انتقالات تجاری بازرگانی در دنیا با یوان چین، ۳ درصد با ین ژاپن، ۲۹ درصد با یورو و ۴۳ درصد با دلار آمریکا صورت می گیرد.

شماران