تالار فرعی بورس کالای ایران امروز برای نخستین بار شاهد عرضه سیب درختی خواهد بود. به گفته عرضه کننده این محصول، امکان صادرات سیب درختی و حتی ورود مشتریان خارجی برای خرید این محصول در تالار بورس کالای ایران وجود دارد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از بورس کالای ایران، محصولاتی که به دلیل نداشتن استاندارد یا استمرار عرضه قابلیت معامله در تالارهای اصلی بورس کالای ایران را ندارند، می توانند از طریق تالار فرعی این بورس کالا به فروش برسند. در این راستا، یکی از فعالان بخش کشاورزی یک هزار و ۲۰۰ تن سیب درختی را برای عرضه در تالار فرعی این بورس پذیرش کرده است.
 
عرضه کننده سیب درختی در تالار فرعی بورس کالای ایران با اشاره به عرضه این محصول در روز جاری گفت: برای نخستین روز عرضه، ۱۰۰ تن سیب در بسته بندی های ۱۲ کیلویی و با کیفیت مرغوب به قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم روی تابلوی معاملات می رود که در صورت وجود تقاضا و انجام معامله، یک هزار و ۱۰۰ تن دیگر در روزهای بعد عرضه خواهد شد. وی با اشاره به این که سازوکار شفاف و مکانی قابل اعتماد مانند بورس کالای ایران فرصتی مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی است، افزود: امیدواریم با ورود به تالار فرعی بورس کالای ایران بتوانیم هر چه سریع تر به رینگ صادراتی این بورس نیز راه پیدا کنیم، چرا که سیب درختی ایران مشتریان خارجی زیادی دارد به طوری که در حال حاضر مشتریانی از کره جنوبی برای خرید این محصول اعلام آمادگی کرده اند که احتمال حضور آنها در تالار معاملات بورس کالای ایران وجود دارد.
 
وی در رابطه با صادرات سیب ایرانی به دیگر کشورها گفت: ایران به عنوان چهارمین تولید کننده سیب در دنیا، سالانه حدود ۳ میلیون تن سیب درختی تولید می کند و عمده صادرات آن به پاکستان، عراق و کویت است. در این بین اگر صادرات این محصول به صورت متمرکز از طریق بورس کالای ایران آغاز شود، می توانیم با کشورهای مشترک المنافع همچون روسیه و بلاروس نیز برای صادرات سیب درختی ارتباط بر قرار کنیم. وی افزود: به طور کلی در دنیا سالانه حدود ۶۰ میلیون تن سیب تولید می شود که از این مقدار حدود نیمی از آن یعنی ۳۰ میلیون تن متعلق به تولید چین است. با این وجود، امیدواریم بتوانیم با ارائه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب در دنیا از رده چهارم صعود کنیم که پیش نیاز این موضوع ایجاد انگیزه در کشاورزان و حمایت دولت از این قشر است.
 
 

وی در پایان تصریح کرد: گسترش باغات و افزایش میزان تولید سیب نه تنها اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار را به ‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین خواهد کرد بلکه موجب رشد اقتصاد کشاورزی و باغداران خواهد شد. به گفته وی، امسال نیز با توجه به ورود به بورس کالای ایران و فراهم بودن شرایط زیرساخت های صادراتی می توان امیدوار بود که شرایطی بهتری در انتظار کشاورزان وتولیدات داخلی خواهد بود.

شماران