حسابداران ایرانی، امسال نیز همچون هشت سال گذشته (از آذر 1386)، در روزهای میانی آذرماه با برگزاری مراسم ویژهای آیین گرامیداشت هفته ملّی حسابداری و روز حسابدار را در سرتاسر کشور برگزار خواهند کرد. هشت سال پیش در چنین روزهایی، فدراسیون بین‎المللی حسابداران (IFAC) ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به مناسبت سی‎امین سالگرد تاسیس‎اش به عنوان «هفته جهانی حسابداری» (World Accountancy Week) اعلام کرده بود. در آن سال به همین مناسبت آیین‎های گرامیداشت گسترده‎ای از سوی انجمن‎های حرفه‎ای عضو IFACدر سرتاسر جهان برگزار شد. با این که این آیین‎های گرامیداشت صرفاً در همان سال در سطح بین‎المللی برگزار شد، ولی این رسم خوشایند و فرخنده در سالهای بعد در ایران همچنان مستدام و برقرار مانده است. از این رو، طی هشت سال گذشته، هر سال در میهن عزیزمان روزهای میانی آذرماه به عنوان هفته ملّی حسابداری و 15 آذرماه هر سال به عنوان روز حسابدار گرامی داشته میشود و سال به سال نیز بر گستره و شکوه این آیین‎های گرامیداشت افزوده می‎شود.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، امسال نیز همچون هشت سال گذشته (از آذر 1386) مراسم ویژه «آیین گرامیداشت روز حسابدار» و «هفته ملّی حسابداری» از روز جاری توسط انجمن‎ها، نهادها، و شرکت‎ها و سازمان‎های سرتاسر کشور برگزار خواهد شد. مطابق اخبار رسیده به دبیرخانه انجمن، فهرست شماری از آیینهای گرامیداشتی که به همین مناسبت از سوی برخی انجمن‎ها و نهادهای حرفه‎ای و دانشگاهی سرتاسر کشور برگزار خواهد شد به ترتیب تاریخ برگزاری به شرح زیر است:
 
انجمن‎های صنفی حسابداران، مدیران مالی، و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان
15 آذر 1394، دومین همایش بزرگداشت روز حسابدار، در اصفهان، تالار کوثر، از سوی دبیرخانه دائمی همایش بزرگداشت روز حسابدار، انجمن صنفی حسابداران اصفهان، انجمن صنفی مدیران مالی اصفهان، انجمن صنفی شرکت‎ها و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر:
 
انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
15 آذر 1394، مراسم بزرگداشت روز حسابدار، در تهران، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، از سوی انجمن علمی دانشجویی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر:
 
انجمن حسابداران خبره ایران
17 آذر 1394، آیین گرامیداشت روز حسابدار، در تهران، تالار دریای نور هتل بین‎المللی استقلال، از سوی انجمن حسابداران خبره ایران برگزار خواهد شد. در این مراسم که با حضور جمعی از اعضای انجمن و میهمانان ویژه برگزار خواهد شد، از نویسندگان برتر مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) طی یک سال گذشته تقدیر خواهد شد. همچنین، در این مراسم آن گروه از اعضای انجمن که طی یک سال گذشته موفق به دریافت عنوان حرفه‎ای «حسابدار مستقل» شده‎اند به ادای سوگند گروهی خواهند پرداخت. اطلاعات بیشتر:
 
جامعه حسابداران رسمی ایران
23 آذر 1394، آیین گرامیداشت روز حسابدار، در تهران، تالار دریای نور هتل بینالمللی استقلال، از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار خواهد شد. مطابق اطلاعیه صادره، از همه اعضاي جامعه حسابداران رسمي ايران دعوت شده است در این مراسم كه به منظور تجليل از پيشكسوتان عضو جامعه و فعالان حوزه آموزش، نشر و تحقيقات حرفه حسابداري و حسابرسي به مناسبت هفته بزرگداشت حسابداري از ساعت 16 الي 19 برگزار مي‌شود حضور به‎هم رسانند. در اين روز از نفرات اول تا سوم آزمون حسابداران رسمی قدرداني و مراسم سوگند گروهی حسابداران رسمي جديد نيز برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر:
 
دانشگاه الزهراء
26 آذر 1394، به مناسبت بزرگداشت روز حسابدار، «همایش حسابداران: اخلاق حرفه‎ای، اعتماد عمومی» از ساعت 8:00 تا 13:30 در تهران، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر:
 
 
 
انجمن حسابداری ایران
30 آذر 1394، دوازدهمین همایش سالانه انجمن حسابداری ایران با عنوان «حسابداری، سلامت و انضباط مالی» در تهران، سالن همایش‎های صدا و سیما برگزار خواهد شد. در حاشیه این همایش، همچون سالیان گذشته، روز حسابدار نیز گرامی داشته خواهد شد. اطلاعات بیشتر:
 
 
 
 
پیشینه برگزاری آیین گرامیداشت هفته ملّی حسابداری و روز حسابدار در ایران
آذر امسال (1394) نهمین سالی است که جامعه بزرگ حسابداران ایران روزهای میانی این ماه فرخنده را به برگزاری آیینهای گرامیداشت روز حسابدار اختصاص میدهند. فدراسیون بین‎المللی حسابداران (IFAC) در سیامین سال تاسیساش ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به عنوان "هفته جهانی حسابداری" (World Accountancy Week) اعلام كرد و از انجمنهای حسابداران حرفهای عضو خود در کشورهای سرتاسر جهان خواست آن هفته را به این نام اعلام کنند و گردهماییها یا آیینهای ویژهای را به همین مناسبت تدارک ببینند. در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان نخستین انجمن ایرانی عضو IFACضمن اعلام عمومی این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشستهایی که سپس بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران (به عنوان دو انجمن ایرانی عضو IFAC)، و نیز انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی حرفهای ایران، و سازمان حسابرسی تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نامگذاری شد.
 
 

با این که IFACصرفاً ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرده بود؛ با این حال، این رسم خوشایند و فرخنده طی سال‎های بعد نیز در ایران مستدام شده است و هر سال در میهن عزیزمان روزهای میانی آذرماه به عنوان هفته حسابداری و 15 آذرماه هر سال به عنوان روز حسابدار گرامی داشته میشود.

شماران