در این نشست که نمايندگان 11 بانک بزرگ ايتاليايي با مجموع 55 درصد از سهم بازار بانکي آن کشور حضور داشتند، تفاهم نامه همکاری بیمه خطوط اعتباری کوتاه مدت بین شرکت بیمه ساچه ایتالیا و سه بانک ایرانی پارسیان، پاسارگاد و سامان امضاء شد.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در دیدار مقامات بانک مرکزی و مدیران بانکهاي ایران با کارلو کالندو قائم مقام وزیر توسعه اقتصادي ایتالیا، مائورو کانسیاتوری سفیر ایتالیا در ایران، گایدا روزا رییس کمیته امور بین‌الملل انجمن بانکی ايتاليا، و جیووانی کاستالانتا مدیرعامل شرکت بیمه ساچه و تنی چند از مقامات بانکهاي ايتاليا ضمن تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و بانکی بین تهران و رم سه بانک ایرانی پارسیان، پاسارگاد و سامان با شرکت بیمه ساچه ایتالیا تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
 
در آغاز این جلسه، معاون ارزی بانک مرکزی، ضمن خوشامدگویی به هیات عالی رتبه ایتالیایی، از مذاکره با شرکت بیمه ساچه ایتالیا و توافق درخصوص نحوه تسويه بدهی‌های معوق این شرکت خبر داد و با اشاره به این موضوع که حضور هیات عالی‌رتبة ایتالیایی در ایران می‌تواند زمینه‌ساز شروع همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور در دوران پسا تحریم باشد، آمادگي اين بانک را براي مذاکره با  بانک هاي ايتاليايي اعلام کرد. کامیاب با تاکید بر پتانسيل هاي ایران نظير دارا بودن بزرگترين جمعيت خاورميانه، و اقتصاد متنوع ومنابع غني نفت و گاز، گسترش همکاري ها در تمام زمينه ها با طرفهاي ايتاليايي را خواستار شد. وی اين نشست را به عنوان فرصتي براي ارزيابي شروع مجدد همکاري ها بين دو کشور پس از برداشته شدن تحريم ها برشمرد و ابراز اميدواري کرد با اجرایی شدن برجام مسیر توسعه روابط بین ایران و جامعه جهانی هموارتر شود. در ادامه این نشست، تهران فر، معاون نظارتي بانک مرکزی نیز  توضيحاتي درخصوص بخش نظارت بانکي در کشورمان و تفاوت آن با بخش نظارت بانکي در کشورهاي اروپايي بيان کرد.
 
در این جلسه قائم مقام وزير توسعه اقتصادي ايتاليا در اظهارات خود  بزرگي هيأت مذکور را که دربرگيرنده نمايندگان 11 بانک ايتاليايي  با مجموع 55 درصد از سهم بازار بانکي آن کشور است، نشانگر اهميت بازار ايران براي ايتاليا عنوان کرد. وي با بیان توانمندی هاي ایتالیا در صادرات خدمات فني و ماشينآلات، گسترش مناسبات فرهنگي و اقتصادي وهمچنين سرمايهگذاري خارجي بين دو کشور را خواستار شد. از جمله موضوعات مطرح شده ديگر در اين جلسه ارائه مطالبي توسط کارشناسان بانک مرکزي درخصوص وضعيت فعلي اقتصادي کشورمان و دستاوردهاي دولت يازدهم دراين زمينه و همچنين چارچوب مقررات بانکي و دستورالعمل هاي اجرايي بالاخص در حوزه مبارزه با پولشويي ونظارت بانکي در ايران براي هيأت ايتاليايي بود. هيئت ايتاليايي نيز ضمن معرفي بانکهاي ايتاليايي شرکت کننده در جلسه، مطالبي در زمينه فعاليتهاي گروه بيمه ساچه درخصوص تامين مالي تجاري و همچنين معرفي مرکز نوآوري وتحقيقات بانکيABI ارائه کرد.
 

در پايان این نشست يک تفاهم‌نامه همکاری درخصوص بیمه خطوط اعتباری کوتاه‌مدت بین شرکت بیمه ساچه ایتالیا و سه بانک ایرانی پارسیان، پاسارگاد و سامان امضا شد. علاوه بر اين، درحاشيه اين نشست، مذاکرات دو جانبه اي نيز بين مدیران بانک هاي ايتاليايي و ایرانی به منظور گسترش همکاري ها در آينده نزديک صورت گرفت.

شماران