دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشورگفت: استفاده از ظرفیت پرداخت یارانه نقدی، استفاده از ظرفیت بازنشستگی در تأمین اجتماعی، یا صدور گواهی اشتغال به کار از سوی کارفرمایان راهکارهای پیشنهادی کارگران برای تضمین بازپرداخت وام 10 میلیونی خرید کالا است.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از خبرگزاری تسنیم، هادی ابوی در گفت وگو با این خبرگزاری، درباره پیشنهاد نمایندگان کارگران برای حل مشکل ضمانت وام کالا گفت: مدل های مختلفی را در جلسه با معاونت رفاه مطرح کردیم که مقرر شد در بسته ای کامل آنها را مجدداً‌ ارائه دهیم. به نظر می‌رسد تا هفته های آینده این طرح را کامل به دولت ارائه دهیم.
 
وی تشریح کرد: پیشنهادهای ما در چند بخش بود. نخست، از آن جا که 90 درصد کارگران حداقلبگیر هستند و یارانه نقدی دریافت می‌کنند، وزارت کار می تواند پرداخت یارانه را به عنوان تضمین کارگران در بازپرداخت وام 10 میلیونی کالا در نظر بگیرد. یعنی، کارگرانی که اقساط خود را پرداخت نکنند، دولت می تواند یارانه نقدی آنان را به عنوان اقساط بردارد. در پیشنهاد بعدی نیز سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند اقدام کنند. به این صورت که کارگران به دو گروه دارای 10 سال سابقه بیمه و بیشتر از 10 سال سابقه بیمه تقسیم شوند. آن دسته از کارگرانی که بیشتر از 10سال سابقه بیمه دارند به دوران بازنشستگی و دریافت مستمری نزدیک هستند. بنابراین، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند از این موقعیت برای تضمین بازپرداخت وام استفاده کنند. حتی کارگرانی که  10سال سابقه بیمه دارند با بخشنامه های مختلف نیز می‌توانند بازنشسته شوند، باز هم سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند از این ظرفیت به عنوان ضمانت استفاده کند.
 
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: از دیگر پیشنهاد‌های ما صدور گواهی اشتغال به عنوان ضمانت از سوی کارفرما خطاب به بانک‌ها بود. چرا که30 درصد معادل حقوق کارگران به عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. با پرداخت این میزان یک اعتباری برای شرایط فعلی و یک پس اندازی برای آینده داریم. متأسفانه بانک‌ها فیش حقوقی کارگران را به عنوان ضمانت نمی‌پذیرند و تنها با ارائه مدارک یک کارمند اعتماد و وام پرداخت می‌کنند. در حالی که وزیر کار بارها تأکید کرده‎اند که دفترچه های تأمین اجتماعی باید دارای اعتبار شود. ولی در حال حاضر این گونه نیست.
 
 

وی در پایان با اشاره به وضعیت وام کالا برای کارگران دارای  قراردادهای موقت گفت: در این موقعیت که کارفرما نمی‌تواند تضمینی برای استخدام کارگر و کسر ازحقوق به بانک بدهد، بهترین روش استفاده از ضامن  یا گرفتن چک و سفته است تا کارگران از گرفتن این تسهیلات محروم نمانند.

شماران