مدیر هماهنگی اجرایی اتحادیههای صنفی اتاق اصناف تهران و نماینده کارفرمایان در هیئت تجدیدنظر سازمان تامین اجتماعی با اشاره به آیین نامه اجرایی تبصره پنج قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند، گفت: درخواست ما این است که همه بنگاههای اقتصادی کوچک مشمول این معافیت بیمه ای شوند، چرا که بدون شک با تحقق این امر وضعیت اشتغالزایی نیز تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از تامین24، سیدعباس احمدی در گفتگو با این پایگاه خبری گفت:جلسات تشکلات همسو هر دو هفته یکبار با حضور مسئولان سازمان تامین اجتماعی برگزار می شود و خوشبختانه در حال حاضر تعامل خوبی بین کارفرمایان و این سازمان برقرار است و تشکلات کارفرمایی در اکثر موضوعات اساسی با سازمان همسو و هم نظر هستند.
 
وی با بیان این که هم اکنون 140 اتحادیه صنفی با جمعیتی حدود400 هزار نفر در تهران مشغول به فعالیت هستند و در واقع زنجیره صنایع مادر به شمار می روند، گفت: تعداد زیادی از بنگاههای اقتصادی کوچک که در واقع کمک کننده صنایع مادر هستند مشغول به فعالیت هستند و هر چند حمایت هایی از سوی سازمان تامین اجتماعی شامل حال آنها می شود ولی تسهیلات بیمه ای مناسبی به آنها ارائه نمی شود. وی تاکید کرد: اگر به بنگاههای کوچک اقتصادی تسهیلاتی عرضه شود چه بسا می توان در جهت اشتغال  جوانان بیکار که به گفته وزیر رفاه حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر هستند، گام برداشت. به گفته وی: بنگاههای کوچک اقتصادی در کشور ضعیف هستند و انتظار یاری دارند تا بتوانند فرصت اشتغالزایی در جامعه ایجاد کنند.
 
نماینده کارفرمایان در هیئت تجدیدنظر سازمان تامین اجتماعی افزود: در بسیاری از کارگاههای اقتصادی کوچک حدود  50 الی 60 کارگر مشغول فعالیت هستند و بسیاری از این بنگاههای کوچک اقتصادی توان پرداخت 30درصد حق بیمه را ندارند. وی با اشاره به آیین نامه اجرایی تبصره 5 قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که حداکثر 5 نفر کارگر دارند، گفت: درخواست ما این است که همه بنگاههای اقتصادی کوچک مشمول این معافیت بیمه ای شوند، چرا که بدون شک با تحقق این امر وضعیت اشتغالزایی نیز تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
 
لازم به ذکر است، کارفرمایان مشمول این قانون که حداکثر پنج نفر کارگر دارند از پرداخت کل حق بیمه سهم کارفرما معاف هستند و پرداخت این مبلغ بر عهده دولت است. در مورد کارفرمایانی که بیش از پنج نفر کارگر دارند نسبت به متوسط حق بیمه (سهم کارفرما) کل افراد شاغل در هر ماه برای پنج نفر معاف هستند و پرداخت این مبلغ به عهده دولت خواهد بود و کارفرما موظف به پرداخت مابقی سهم خود است.
 
علاقه‎مندان می‎توانند متن کامل آیین نامه اجرایی تبصره 5 قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که حداکثر 5 نفر کارگر دارند (مصوب 28/2/1362) را از وبگاه سازمان تامین اجتماعی به نشانی زیر ملاحظه کنند:

https://www.tamin.ir/News/Item/1599/2/1599.html

شماران