مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: با ورود 19 هزار و 500 نفر به فرایند معاملات اوراق تسهیلات مسکن طی آبان 1394، تعداد استفاده کنندگان از این اوراق از مرز یک میلیون هزار نفر گذشت.
 
به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی بازار اوراق بهادار ایران (سنا)، در معاملات آبان 1394 فرابورس ایران در مجموع 29 هزار و 500 نفر با خرید 740 هزار و 842 اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرایند خرید مسکن شدند و تعداد استفاده کنندگان از این اوراق را به رقم یک میلیون و 16 هزار نفر رساندند. بر مبنای همین گزارش، با صدور 24  هزار و 100 کد سهامدار جدید در آبان 1394، جمعیت سهامداران بازار سرمایه ایران نیز به تعداد هشت میلیون و 564  هزار نفر رسید.
 
این گزارش در ادامه می افزاید، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است و هم اکنون بیش از20 اوراق در این بازار ثانویه معامله می شود. سقف پرداخت تسهیلات خرید و تعمیرات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مبلغ450 میلیون ریال است و مدت بازپرداخت این تسهیلات 12 سال تعیین شده است. نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن حداکثر 16 درصد (تقسیط تسهیلات به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای) است. متقاضیان استفاده از این اوراق می توانند به شرکت های کارگزاری عضو فرابورس و یا شعب بانک مسکن مراجعه کنند.
 
 

گفتنی است، شورای پول و اعتبار اوایل خرداد 1394سقف دریافت وامخرید مسکن را افزایش داد. اما شرکت فرابورس ایران اعلام کرد این مصوبه مربوط به دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم است و در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق متقاضیان مسکن به پس‌انداز به تصویب رسیده است و ارتباطی با اوراق تسهیلات مسکن ندارد.

شماران