از آغاز 2017 به کارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) برای همه شرکتهای بورسی عربستان سعودی الزامی خواهد شد. همچنین، از آغاز 2018 استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط (IFRS for SMEs) نیز به عنوان چارچوب گزارشگری مالی شرکتهای غیربورسی در این کشور به کار خواهد رفت.

به گزارش انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از بنیاد IFRS، به کارگیری مجموعه کامل استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (Full IFRS) از آغاز 2017 برای همه شرکتهای بورسی عربستان سعودی الزامی خواهد شد. علاوه بر این، در این کشور، از آغاز 2018 استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط (IFRS for SMEs) به عنوان چارچوب گزارشگری مالی شرکتهای غیربورسی به کار خواهد رفت.

 

پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بخشی از «پروژه گذار به استانداردهای بین‎المللی حسابداری و حسابرسی» است. این پروژه توسط سازمان سعودی حسابداران رسمی (SOCPA) پیگیری می‎شود؛ سازمانی که نهاد استانداردگذار ملی عربستان سعودی است. در حال حاضر، از سوی بانک مرکزی این کشور به کارگیری استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی برای همه بانکها و شرکتهای بیمه الزامی است. دیگر شرکت‎ها نیز استانداردهای سازمان سعودی حسابداران رسمی را به‎کار می‎برند.

 

علاقه‎مندان می‎توانند برای اطلاعات بیشتر به شناخت‎نامه (پروفایل) عربستان سعودی بر روی وبگاه بنیاد IFRSبه نشانی زیر مراجعه کنند:

http://www.ifrs.org/Use-around-the-world/Documents/Jurisdiction-profiles/Saudi-Arabia-IFRS-Profile.pdf

 

شماران