سوئیفت اعلام کرده است بانکهای ایرانی در صورتی به این شبکه جهانی وصل خواهند شد که مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص توافق هسته ای ایران به طور کامل اجرا و تایید شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سامانه جهانی پیام رسانی بین بانکی موسوم به سوئیفت (SWIFT) اعلام کرده است که بانکهای ایرانی در صورتی به این شبکه وصل خواهند شد که توافق هسته ای ایران به طور کامل اجرا و تایید شود.

سوئیفت سازمانی غیردولتی است که توسط ۲۳۹بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه ‌اندازی شده است.هدف از راه اندازی این سامانه پیام رسانی مالی جایگزینی برای روشهای ارتباطی سنتی کاغذی در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد نوین جهانی بود. هم اکنون، بیش از ۷هزار بانک و موسسه مالی از ۱۹۷کشور جهان از خدمات سوئیفت استفاده می کنند.

پیش از این اتحادیه اروپا در مصوبه لغو تحریم های ایران پیوستن این کشور به سامانه جهانی سوئیفت را خبر داده بود. ولی طبق اظهارنظر اخیر مسئولان سوئیفت بانکهای ایرانی پس از اجرای کامل مراحل برجام به صورت خودکار به این سامانه متصل خواهند شد.

مسئولان این سامانه جهانی همچنین اظهار داشته اند، بانکهایی که خارج از چارچوب تحریم های هسته‌ ای و تحت دیگر تحریمها قرار دارند همچنان از طرف سوئیفت تحریم باقی خواهند ماند.

شماران