در ماه ­های اخیر سرمایه­ گذاران خارجی و مدیران صندوق­ های سرمایه ­گذاری متعددی با معرفی شرکای داخلی شامل شرکت­ های تأمین سرمایه، کارگزاری، سبدگردان و مشاور سرمایه­ گذاری برای انجام مذاکرات، معرفی خود و دریافت نظرات و راهبردها به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کرده ­اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق افزود: در بین این سرمایه گذاران، مدیران دارایی از کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی با مبالغ تحت مدیریت (AUM) بالا دیده می شود و نکته قابل توجه در این بین، حضور آگاهانه و برگرفته از تحلیل آنها از فضای سرمایه گذاری و بازده و ریسک بازار سرمایه ایران است.

وی تصریح کرد: اشتیاق این گروه ­ها به گونه ­ای است که به دنبال دریافت مجوز برای خرید بخشی از سهام شرکای داخلیشان (نهادهای مالی داخلی) هستند.

نائب رییس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: این سرمایه ­گذاران برخی صنایع را به برخی دیگر بیشتر ترجیح می ­دهند که در این خصوص به متغیرهایی از جمله ساختار جمعیتی کشور، مزیت­ های رقابتی اقتصاد و مواردی از این دست توجه دارند.

سعیدی با تأکید بر این نکته که سرمایه­ گذاران صرفاً به اطلاعات تاریخی شرکت ­ها توجه ندارند، گفت: سرمایه گذاران داوطلب و علاقه مند بیش از اتکا به اطلاعات تاریخی به فرصت­ های رشد ناشی از رفع تحریم ­ها توجه می ­کنند.

وی در ادامه افزود: هر چند سازمان بورس بیشتر به جذب سرمایه­ گذاران خارجی به بازار اولیه توجه دارد، اما در عین حال سرمایه­ گذاری در بازار ثانویه از طریق ایجاد صندوق ­های سرمایه­ گذاری از سوی سازمان حمایت می ­شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی اظهار داشت: یکی از مدل ­ها که اخیراً تجربه شده، ثبت صندوق سرمایه­ گذاری در کشوری دیگر بر اساس مقررات نظارتی کشور مبدأ و جذب سرمایه و ثبت صندوق سرمایه­ گذاری دیگری در ایران و سپس سرمایه­ گذاری در بورس با وجوه خارجی است. در این مدل صندوق خارجی به عنوان صندوق تغذیه ­کننده (Feeder Fund) و صندوق داخلی به عنوان صندوق اصلی (Master Fund) عمل می ­کند.

این مقام مسوول در پایان اظهار داشت: اخیراً برخی مشاوران سرمایه ­گذاری ایرانی که تا پیش از این در بازارهای بین­ المللی فعالیت می­ کردند، به ایران بازگشتند و بخش عمده­ ای از وقت خود را برای آماده ­سازی مقدمات حضور مشتریان خارجیشان صرف می­ کنند. سازمان بورس نیز با استفاده از تجارب خود و برگزاری جلسات هم­ اندیشی با متخصصین دارای تجارب بین ­المللی در حال آماده­ سازی و شکل­ دهی رویه ­ها است تا بتواند فضای استانداردی را برای سرمایه­ گذاران خارجی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات تمامی فعالان بازار و همچنین تصمیم­ گیران در این مسیر می­ تواند افق­ های جدیدی برای بازار سرمایه کشور و اقتصاد ایران رقم بزند.

شماران