مطابق ابلاغیه صادره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار: «حداکثر مهلت ارایه صورتهای مالی مبتنی بر استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی حسابرسیشده با توجه به لزوم هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و بررسی جزییات اثرات مالیاتی، برای سال مالی 1395، شش ماه پس از تاریخ انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده همان سال ناشر، طبق استانداردهای حسابداری ایران، در سامانه کدال تعیین شد.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، حسن امیری عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور ابلاغیه‎ای، خطاب به ناشران اوراق بهادار ثبت‎شده نزد این سازمان و حسابرسان معتمد این سازمان، چهار مصوبه این سازمان را در ارتباط با تهیه و انتشار صورتهای مالی شرکتها ملزم به رعایت IFRS در گزارشگری مالی سال 1395 را اعلام کرد.

 

متن کامل این ابلاغیه به شرح زیر است:

پیرو ابلاغیه شماره 005 / 440 / ب / 95 مورخ 25 آبان 1395 با موضوع «الزام شرکتها به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورتهای مالی»، سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موارد ذیل تصمیمگیری کرد:

  1. با عنایت به درخواست‌های مکرر ناشران، حداکثر مهلت ارایه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی حسابرسی شده با توجه به لزوم هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و بررسی جزییات اثرات مالیاتی، برای سال مالی 1395، 6 ماه پس از تاریخ انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده همان سال ناشر، طبق استانداردهای حسابداری ایران، در سامانه کدال تعیین شد و در خصوص نحوه افشای آن مجددا اطلاع رسانی خواهد شد.
  2. ارایه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی حسابرسی شده به زبان فارسی خواهد بود. علاوه بر آن، ارایه صورت های مالی مذکور به زبان انگلیسی اختیاری است.
  3. ملاک تصمیم‌گیری در مجامع عمومی شرکت ها، صورت های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری ایران، خواهد بود.
  4. صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی باید حسابرسی ‌شده باشد و سایر روش‌های اطمینان‌بخشی همچون بررسی اجمالی، روش‌های توافقی و ... مورد تایید نیست.

 

از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار حداکثر مهلت ارایه صورت‎های مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) برای سال مالی 1395، شش ماه پس از تاریخ انتشار صورت‌های مالی طبق استانداردهای حسابداری ایران تعیین شد

(برای دیدن فایل ابلاغیه روی تصویر فوق کلیک کنید)

 

 

در پی گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران در گستره بینالمللی در دوران پسابرجام، و مورد توجه قرار گرفتن مباحث مربوط به پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در نظام گزارشگری مالی بنگاههای بزرگ و دارای ذینفعان عمومی کشور (از جمله، شرکتهای بزرگ بورسی، بانکها، موسسات اعتباری، و بیمهها)، و پیرو اقدامات مثبتی که در این ارتباط از سوی نهادهای تاثیرگذار بر حرفه حسابداری ایران از جمله، انجمن حسابداران خبره ایران، مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، و سازمان حسابرسی انجام شده است؛ انجمن حسابداران خبره ایران در نظر دارد در روز چهارشنبه، 8 شهریور 1396، سی و نهمین همایش خود با عنوان «پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور» را در تالار الغدیر، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار کند. علاقه‎مندان می‎توانند برای ثبت‎نام و اطلاعات تکمیلی به صفحه همایش به نشانی www.iica.ir/39th مراجعه فرمایند.

شماران