احمد حاتمی، حسابدار رسمی، حسابدار مالی خبره CFA


بر اساس آخرین نظرسنجی در مورد برترین ریسک‌ها، بازخوردهایی را از 1453 مدیر و مدیر سطح C جمع‌آوری شد، که 43 درصد از آن ها نماینده شرکت‌های مستقر در آمریکای شمالی، 20 درصد در اروپا، 20 درصد در منطقه آسیا-اقیانوسیه و 17 درصد بقیه از آمریکای لاتین،خاورمیانه، هند و آفریقا هستند..

این نتایج حکایت از عدم قطعیت های قابل توجهی را بر اساس معیارهایی چون: صنعت، موقعیت اجرایی، اندازه و نوع شرکت و منطقه جغرافیایی را نشان می دهد.

10 ریسک برتر جهانی برای سال 2022

1-تأثیر سیاست ها و پروتکل های بهداشت عمومی دولت بر کسب و کار

6-افزایش پیش‌بینی‌شده در هزینه‌های نیروی کار ممکن است بر توانایی دستیابی به اهداف سودآوری تأثیر بگذارد

2-چالش های جانشینی و ناتوانی در جذب و حفظ استعدادهای برتر ممکن است عملیات را محدود کند

7-مقاومت در برابر تغییر ممکن است توانایی چرخش و انطباق را محدود کند

3-شرایط بازار تحت تأثیر همه گیری ممکن است بر تقاضا و روابط مشتری تأثیر بگذارد

8-ناتوانی در استفاده از تجزیه و تحلیل داده به اندازه کافی پیشرفته برای دستیابی به بازار هوشمند

4-فناوری های دیجیتالی پذیرفته شده ممکن است به تلاش های مکرر و قابل توجهی برای ارتقای مهارت/ مهارت مجدد کارکنان نیاز داشته باشد

9-ناتوانی در مدیریت تهدیدات سایبری که می تواند به طور قابل توجهی عملیات را مختل کند

5-شرایط اقتصادی ممکن است به طور قابل توجهی فرصت های رشد سازمان را محدود کند

10-تغییر در دیدگاه ها و انتظارات در مورد تنوع، برابری و شمول(DEI)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ااین نظرسنجی به صورت آنلاین در بازه زمانی سپتامبر تا اکتبر 2021 انجام شد تا دیدگاه‌های مربوط به 36 ریسک در ذهن مدیران را در حالی که منتظر سال 2022 بودند، نشان دهد.

در جدول زیر، موضوعات ریسک با برترین رتبه نظرسنجی به صورت اولویت رتبه‌بندی گردیده است تا زمینه‌ای برای درک بحرانی‌ترین عدم قطعیت‌هایی که شرکت‌ها در ۱۲ ماه آینده با آن مواجه هستند فراهم شود.



        *(ترتیب ارائه شده در جدول بالا، بر اساس فراوانی پاسخ های ارائه شده می باشد)

نگرانی‌های مرتبط با همه‌گیری در کوتاه‌مدت همچنان ادامه دارد.
 انواع واریانت جدید ویروس کرونا و ناتوانی در واکسینه کردن افراد کافی در برخی کشورها یا ارائه دوزهای کافی از واکسن به سایر کشورها باعث طولانی شدن همه‌گیری شده و تلاش‌های بهبودی را با مشکل مواجه کرده و احساسات رشد اقتصادی را کاهش داده است
.

علت اصلی 2 مورد از 5 ریسک بزرگ به طور کلی برای سال 2022 مربوط به بیماری همه گیر است و شامل نگرانی های راهبری در مورد سیاست های دولت ها است که به طور قابل توجهی بر عملکرد تجاری تأثیر می گذارد و شرایط بازار تحمیلی ناشی از بیماری همه گیر، همچنان بر رفتار مصرف کننده و تقاضا برای محصولات و خدمات تأثیر می گذارد.

به نظر می رسد اولویت های کوتاه مدت در حال تغییر هستند
بسیاری از ریسک های مشابه در سال گذشته همچنان در ذهن ها باقی مانده است. با این حال، نحوه اولویت بندی ریسک ها توسط مدیران اجرایی در حال تغییر است. 3 ریسک از 10 ریسک برتر برای سال 2021 در میان آن ها دیده نمی شود،

10 ریسک بزرگ برای سال 2022، نگرانی های مرتبطی را به مسائل نظارتی، رقابت با شرکت های دیجیتالی ایجاد کرده اند و حریم خصوصی داده ها را در حال حاضر به ترتیب از رده های دوازدهم، پانزدهم و بیست و یکم قرار داده اند.

ریسک های جدید در لیست 10 گانه برتر برای سال 2022 حول چالش های استعداد، از جمله نگرانی در مورد افزایش پیش بینی ها در هزینه های نیروی کار، ناتوانی در استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها به اندازه کافی پیشرفته، "داده های بزرگ"، و تطبیق با تغییرات در دیدگاه ها و انتظارات مربوط به تنوع، برابری و گنجایش(DEI) است که در نظرسنجی سال گذشته به ترتیب رتبه های 23، 11 و 16 را کسب کرده بوند. همچنین، تغییراتی در 10 ریسک برتر وجود دارد که قابل توجه ترین آن ها مربوط به مدیریت استعداد و جانشینی است که پس از کسب رتبه هشتم در نظرسنجی سال گذشته به رتبه دوم جهش کرده است.

جمعیت و فرهنگ در رأس امور برنامه ها قرار دارند.
ریسک شماره دو به طور کلی برای سال 2022 مربوط به چالش های جانشین پروری و توانایی جذب، حفظ و توسعه استعدادهای برتر در یک بازار فشرده است
. فرهنگ شرکت نیز در اولویت باقی مانده است. مقاومت در برابر تغییر نشان دهنده ریسک رتبه هفتم در کل برای سال 2022 است که در محیطی از تغییرات مخرب نگران کننده است.

افراد با استعداد و فرهنگ به هم مرتبط هستند، زیرا دومی افراد اولی را جذب می‌کند و بهترین و باهوش‌ترین کارگران با رهبری مؤثر، فرهنگ‌های نوآورانه‌ای را ایجاد می‌کنند که برای هدف در عصر دیجیتال مناسب است.

موضوعات مهم مرتبط با جمعیت و فرهنگ عبارتند از:

افزایش هزینه های نیروی کار ششمین خطر رتبه بندی برای سال 2022 است.
این بیماری همه گیر باعث افزایش تحرک در نیروی کار شده است، اما نه محدود به تغییر مکان ها و صنایع. شرکت‌ها موقعیت‌های باز دارند که برای کارکنان با مشکل مواجه شده است. جامعه تمایل کمتری به کار با حداقل دستمزد دارند و خواهان مزایا و انعطاف بیشتر هستند. این ریسک از رتبه 23 در سال 2021 به رتبه ششم در سال 2022 افزایش یافته است. واضح است که مدیران اجرایی نگران جذب و حفظ استعدادها و نیروی کار هستند و باید ریسک های جدولی را که بازار برای انجام آن نیاز دارد برآورده کنند.

تنوع، برابری و گنجایش(
DEI) از اهمیت بالایی برخوردار است.
تغییر در دیدگاه‌ها و انتظارات در مورد مسائل اجتماعی و اولویت‌های پیرامون DEI ریسک رتبه دهم در کل برای سال 2022 ارزیابی سیاست‌ها و فرآیندهای مربوط به سیستم‌های استخدام، حفظ، پیشرفت شغلی و پاداش را وادار می‌کند. همچنین از شرکت‌ها می‌خواهد که جامعه سرمایه‌گذاران را درگیر کنند و انتظارات رو به افزایش در گزارش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) را بررسی کنند.

آینده کاری اکنون در اولویت است.

همانند سال گذشته، این ریسک چهارمین موضوع در رتبه بندی ۱۲ ماهه است. وضعیت بازارهای کار به گونه ای است که تلاش های قابل توجهی برای ارتقاء مهارت و مهارت مجدد کارکنان موجود ضروری است زیرا سرمایه گذاری های فناوری جدید آنلاین می شوند و عملکردهای شغلی موجود را جایگزین می کنند و در عین حال مشاغل جدید ایجاد می کنند.

اکثر مسائل ESG، به ویژه با توجه به "S" امتیاز بالایی دارند.

همانطور که در بالا ذکر شد، طبق نظرسنجی انجام شده، مسائل مربوط به جمعیت، فرهنگ و محل کار همه ریسک های مهمی هستند. چالش‌های مرتبط با DEI در مجموع ۱۰ ریسک برتر برای سال ۲۰۲۲ هستند. ریسک های مرتبط با فرهنگ سازمانی از جمله مقاومت در برابر تغییر وجود دارد. اگرچه تأثیرات تغییر آب و هوا بر استراتژی و مدل کسب‌ وکار در فهرست 10 فهرست برتر سال 2022 قرار نگرفته است، اما یکی از پنج ریسکی است که منعکس‌کننده بزرگ‌ترین افزایش شدت را در بین سال‌ها نشان می دهد.

اقتصاد همچنان تأثیرات کوتاه مدت دارد.

نگرانی‌های مربوط به مسائل کلی اقتصادی در بازارهای داخلی و بین‌المللی همچنان در پنج ریسک اصلی برای سال 2022 باقی ‌ماند. تأثیرات اقتصادی، از جمله نگرانی‌ها در مورد تورم، همچنان چالش‌های مهمی را برای راهبران بسیاری از صنایع در پیش روی آن ها قرار دارد. عدم قطعیت‌های مرتبط با سیاست‌های بانک های مرکزی در مورد نرخ‌های بهره، اثرات مستقیم بر زنجیره‌ های تأمین کننده و انعکاس آن بر بازگشت اقتصاد به پایین‌ترین سطح پاندمی، اثرات مخرب انواع ویروس کرونا بر اقتصاد، افزایش هزینه‌های سوخت، غذا و سایر هزینه‌ها و کاهش سرعت در اقتصاد چین عواملی هستند که به این نگرانی ها کمک می کنند.

ریسک سایبری همچنان یک ریسک بزرگ است.

اگر موارد بیان شده فوق کافی نباشد، یکی از 10 ریسک اصلی برای سال 2022 مسئله ریسک امنیت سایبری است. تعجیل برای «مجازی شدن» در تمام جنبه‌های عملیات ممکن است به طور ناخواسته ضعف‌های امنیتی ناشناخته‌ای به‌ویژه در محیط انسانی ایجاد کند. امنیت سایبری برای مدت طولانی یک ریسک بزرگ بوده است و همچنان که دولت‌ها، مجرمان سایبری و سایرین استراتژی‌های حمله جدید را توسعه می‌دهند، کماکان مورد توجه قرار دارد.

رسانه های اجتماعی و ریسک های زنجیره تأمین بیشترین افزایش را نسبت به سال گذشته داشته است.

ریسک افزایش بیش از هر سال از نظر شدت مربوط به تحولات رسانه های اجتماعی و نوآوری های فناوری به سرعت در حال ظهور پلت فرم های جدید است، به طور قابل توجهی بر عملیات، تعاملات مشتری، انطباق با مقررات و مدیریت برند تأثیر می گذارد. تأثیر ازدحام و اختلال زنجیره تأمین بسیار عقب افتاده است و این ریسک را از 30مین رتبه در سال گذشته به رتبه شانزدهم امسال انتقال داده است.

نگرانی‌های عملیاتی در مورد زنجیره‌های تأمین همچنان ادامه دارد زیرا تأمین‌کنندگان رده اول، دوم و سوم برای بازگرداندن سطح تولید به حجم قبل از همه‌گیری تلاش می‌کنند، پشتیبان‌گیری همچنان باعث مسدود شدن بنادر دریایی می‌شود، کمبود کارگران، انبارهای لازم برای تخلیه، موانع توزیع عادلانه و سیستم حمل‌ونقل زمینی تحت فشار، باعث ایجاد تنگناهای بیشتری می‌شود. همه موضوعات جانبی این بیماری همه گیر با حذف موجودی ها، چشم انداز بهبودهای کوتاه مدت امیدوارکننده نیست.

به طور کلی، مدیران سال 2022 را نسبت به سال 2021 کمی کم ریسک تر می دانند.

در پاسخ به سوال نظرسنجی در مورد ریسک پذیری کلی محیط، پاسخ جمعی پاسخ دهندگان جالب است. این نشان می‌دهد که اعضای هیأت‌مدیره و مدیران اجرایی محیط ریسک سال 2022 را نسبت به سال 2021 کم‌ ریسک تر می‌دانند، اما همچنان کمی بالاتر از شرایط پیش از همه‌گیری دو سال پیش در پیش‌بینی سال 2020 است. سال 2020 تجربه سختی برای همه بود و چالش‌های بی‌سابقه آن مطمئناً بر چشم‌انداز سال 2021 تأثیر گذاشته است.

چشم انداز سال 2022 احتمالاً تحت تأثیر پیشرفت های صورت گرفته در مقابله با ویروس کرونا در سال 2021 است. همه گیری کووید-19 ممکن است هنوز پشت سر ما نمانده باشد، اما بسیاری از مردم واکسینه شده اند و ما یاد می گیریم که با این ویروس زندگی کنیم زیرا این ویروس در حال تبدیل شدن به یک حالت اندمیک(بومی) است.

گفتگو و تعامل لازم است.

مطابق با سال‌های قبل، نظرسنجی سال 2022 دیدگاه‌های متفاوتی را در بین مدیران و مدیران C-suite در مورد میزان و شدت ریسک ها نشان  می دهد. افزایش چشمگیر نگرانی های ریسک کلی مدیران عامل نسبت به اعضای هیأت مدیره و سایر مدیران سطح C از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این افزایش در انتظارات ریسک مدیران عامل احتمالاً نتیجه سرعت تغییر شرایط کسب و کار و انتظارات بازار است و همچنین اینکه مدیران عامل ممکن است فشار مرتبط با این پویایی های بازار را شدیدتر از دیگران احساس کنند.

اعضای هیأت مدیره باید درک دیدگاه مدیران عامل خود در مورد چشم انداز ریسک و همچنین تأکید بر نیاز به گفتگو و مشارکت بین سهامداران کلیدی سازمان در ارزیابی های دوره ای ریسک را در اولویت قرار دهند.

شماران