فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC)، اتحادیه واکسیناسیون (معروف به Gavi) و صندوق جهانی مبارزه با بیماری‎های ایدز، سل و مالاریا توافقنامه‎ای جهت بهبود شیوه‎های حسابداری در بخش بهداشت عمومی امضا کردند.
براساس تفاهم نامه‎ای که توسط این گروه‎ها امضا شد، آنها در تلاش خواهند بود تا دانش متخصصان حسابداری و امور مالی را تقویت کرده و مهارت‎های حسابداری را در کشورهای دریافت کننده کمکهای مالی ارتقا دهند تا قابلیت اطمینان‎بخشی و اثربخشی گزارشگری مدیریت وجوه کمک های دریافتی افزایش پیدا کند. این توافقنامه بر اساس توافق قبلی است که سازمان‎ها در سال 2011 با هدف بهینه سازی تلاش‌های مشترک شرکای بهداشت جهانی برای بهبود عملکرد سرمایه‎گذاری‎ها و حمایت از پایداری برنامه‎های سلامت امضا کردند.
تفاهم‎نامه مذکور در بحبوحه همه‏گیری جهانی COVID-19 به روزرسانی شده است، که در آن Gavi نقش مهمی ایفا می‏کند. Gavi یک مشارکت جهانی بهداشت عمومی و خصوصی است که هدف آن افزایش دسترسی به ایمن سازی در کشورهای فقیرتر است. Gavi طی همکاری مشترک با Covax و سازمان بهداشت جهانی، در تلاشی بین المللی برای ارائه واکسن COVID-19 به کشورهای فقیر هستند. در این میان، بسیاری از کشورهای فقیر از این واقعیت که در مقایسه با کشورهای ثروتمندتر مانند ایالات متحده، که از بدو پخش اولین واکسن ها قادر به خرید آن بوده‌اند، دوزهای کمی دریافت کرده‌اند، شکایت خود را اعلام داشتند. با این حال، تلاش کلی برای واکسیناسیون علیه COVID و همچنین بیماریها با پیشینه بیشتر مانند سل و مالاریا که کشورهای در حال توسعه همچنان درگیر آنها هستند در حال اجراست، و این سازمان ها می‎تواند از حسابداران باتجربه در مدیریت وجوه خیرین بهره ببرد.
آنوراده گوپتا، معاون مدیر عامل شرکت Gavi، طی بیانیه‎ای اظهار کرد: "Gavi چندین سال با IFAC و سازمان‎های حسابداری ملی همکاری کرده تا از مدیریت مالی مناسب بودجه‎ای که به کشورها ارائه می‌دهیم اطمینان حاصل کند.این توافقنامه به ما اجازه می‎دهد تا با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان، در استفاده از تخصص حرفه حسابداری برای افزایش شفافیت، و ایجاد یک چارچوب اخلاقی قوی‌تر، قدم‎های بیشتری بر داریم. این امر در نهایت منافع اقتصادی و اجتماعی را برای همگان به همراه خواهد داشت. "
این تلاش در چندین کشور به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد و به طور همزمان با سازمان‎های حسابداری حرفه‌ای محلی همکاری خواهند کرد. Gavi و صندوق جهانی، مسئولیت تأمین بودجه، انتخاب سازمانهای ذینفع و نظارت بر اجرای فعالیت‎های هدفمند افزایش ظرفیت را بر عهده می‎گیرند که این مسئولیت‌ها موارد زیر را شامل می‎شوند: آموزش، ایجاد و تقویت استانداردهای حسابداری، تقویت سیاست‌های اخلاقی و ترفند هشدار دهی whistle-blowing، اجرای سیاست‌های متنوع و فراگیر و کمک به ایجاد مبانی قانونی مناسب، ساختارهای حکمرانی و ظرفیت عملیاتی.
آدا فای، مدیر مالی صندوق جهانی، در بیانیه ای اعلام کرد: "تجهیز شرکای اجرایی ما به مهارت‎های حسابداری و مدیریت مالی مناسب جهت به حداکثر رساندن تأثیر سرمایه‎گذاری‌هایمان ضروری است و به دستیابی به نتایج بیشتری در راستای مبارزه با HIV، سل و مالاریا کمک می‎کند."
انتظار می‎رود این تفاهم نامه در نهایت منجر به ادغام بهتر سرمایه گذاری‌های Gavi و صندوق جهانی ، در کنار بهبود کنترل‌های داخلی جهت کاهش خطرات مالی، افزایش جذب کمک‌ها و در نهایت تأثیرگذاری بیشتر شود. آلن جانسون، مدیر (IFAC) در بیانیه‎ای گفت: "سیستم‌های حسابداری و گزارش‌دهی قوی، زیربنای مدیریت مالی دولتی قدرتمند است. از این رو، در اثربخشی و تأثیر تخصیص بودجه به منابع Gavi و صندوق جهانی نقش بسزایی دارند. با تکیه بر قدرت نفوذ شبکه جهانی و خبره‌گی در حسابداری، این تفاهمنامه بر ارزش منحصر به فردی که IFAC و اعضای عضو ما برای سازمان‌هایی با علاقه مشترک در زمینه افزایش عملکرد حسابداری ایجاد می کنند، تأکید می‌کند. هدف از این تفاهمنامه ایجاد بخش بهداشت عمومی مقاوم و پایدار و در تنتیجه آن دستیابی به جامعه‎ای عادلانه‌تر برای همگان است."

Accountants work on supporting international vaccine and health effort | Accounting Today

شماران