متخصصان مبارزه با تقلب پس از مشاهده افزایش تقلب‎ها از ابتدای همه‎گیری COVID-19 در سال گذشته، افزایش آن را در سال جاری پیش‎بینی کردند.
در گزارشی که به تازگی توسط انجمن بازرسان خبره تقلب و موسسه حسابرسی گرنت تورنتون Grant Thornton در جریان كنفرانس جهانی سالانه تقلب ACFE منتشر شد، یك گروه از متخصصان مبارزه با تقلب در سراسر جهان مورد نظرسنجی قرار گرفتند و مشخص شد 71٪ از افراد انتظار دارند كه میزان تقلب در سازمان‎های آنها در سال آینده افزایش پیدا کند. بیش از نیمی از 1539 پاسخ دهنده (51٪) اظهار کردند سازمان‎های آنها از زمان شیوع همه‎گیری، تقلب بیشتری را کشف کرده و به یک پنجم افزایش میزان تقلب کشف شده اشاره داشتند. سازمان‎ها در حال آماده‏سازی خود برای افزایش انتظارات از صورت گرفتن تقلب هستند. 38٪ از سازمانها، بودجه خود را برای فناوری ضد تقلب در سال مالی 2021 افزایش می‎دهند، چراکه فن‎آوری، رایج‎ترین زمینه برای افزایش سرمایه‎گذاری در برنامه‎های ضد تقلب است. همینطور بیش از 80٪ سازمان‎ها در پاسخ به COVID-19 قبلاً یک یا چند تغییر در برنامه‎های ضد تقلب خود اعمال کرده‎اند.
همه‎گیری کرونا، ریسک‎هایی را برای تقلب ایجاد کرده است، بسیاری از کارمندان ناچار به دورکاری در منزل هستند و در هر ساعتی از شبانه روز دسترسی به افشای اطلاعات مالی و ‎حسابداری دارند. گذشته از این، مراجعه شخص حسابدار به دفاتر و حسابرسی مدارک مالی امری دشوار است.  بسیاری از سازمان‎ها با افزایش استفاده از فناوری برای محافظت در برابر تقلب و انجام حسابرسی از راه دور به آنها پاسخ داده‎اند، اما هنوز هم چالش‎هایی در رابطه با این فناوری وجود دارد.
رایج ترین چالش‏های مربوط به همه‎گیری که برنامه‎های ضد تقلب با آن روبرو هستند عبارتند از تغییر در روند تحقیق و تغییر در شکل کنترل محیط است.
با پدیدار آمدن همه‎گیری در آمریکا و سایر کشورها، چالش دیگری پیش روی آنها قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش ، "تغییر در فعالیت‎های تجاری و تغییر رفتارهای مصرف کننده دو عامل اصلی در ایجاد خطر تقلب در سال آینده هستند.
در ماه‎های ابتدایی همه‎گیری، متخصصان مبارزه با تقلب این افزایش را پیش‏بینی کرده بودند. ACFE برای گزارشی که سال گذشته منتشر کرد، در ماه می سال 2020 تحقیقی صورت داد و دریافت كه 93٪ از پاسخ‎دهندگان، این افزایش در سطح کلی تقلب را در سال آینده انتظار دارند و سطح آگاهی از کلاهبرداری از همان دوره همه‎گیری افزایش یافته است. بیش از 60٪ از پاسخ‎دهندگان افزایش چشمگیر یا ناچیزی در آگاهی کلاهبرداری سازمان خود مشاهده کرده‎اند و تنها 7٪ کاهش این امر را گزارش کرده‎اند.
متخصصان مبارزه با تقلب، از فناوری راه دور برای همکاری در تلاش برای مبارزه با تقلب استفاده می‎کنند. اریک لیوی، شریک شرکت حسابداری سازمان Dixon Hughes Goodman و عضو سازمان خدمات قانونی و ارزیابی DHG.، در کنفرانس ACFE، بیان کرد: مهمترین موارد داشتن یک بستر مناسب و دسترسی امن VPN برای محققان و وجود درگاه انتقال فایل برای به اشتراک گذاشتن اسناد است. مثلا همه ما برای مدت زمانی طولانی است که برای ارتباطات فقط از نرم افزار ZOOM استفاده می‎کنیم، حتی اگر نیازی به صحبت نداریم. به عقیده من همه ما عادت کرده‎‎ایم که در یک اتاق کنفرانس باشیم، بنابراین همه با هم در ارتباط خواهیم بود و اگر کسی سوالی داشت مجبور به برقراری تماس یا ارسال ایمیل نیست. در این شیوه فقط این امکان وجود داشت که نظارت صورت گرفته اطلاع‎رسانی شود، که بسیار هم موثر بود. در این روش نیازی به هشت ساعت کار در روز یا پنج روز در هفته وجود نداشت بلکه چند روز در هفته و فقط برای چند ساعت کافی بود و  برای کاهش دورکاری‎های این دوران بسیار موثر بود."
اکنون که کشورها به تدریج از همه‎گیری خارج می‎شوند، امکان ملاقات‎های شخصی محیاست. لیوی گفت: "تیم من همه واکسینه شده‎اند." "ما در واقع بیشتر اوقات در اتاق کنفرانس دور هم جمع می شویم و به جلسات می‎پردازیم."
متخصصان این توانایی را دارند که برخی نشانه‎های آشکار تقلب را تشخیص دهند. هیونگ کیم، محقق ارشد سازمان جهانی WIPO، طی سخنرانی در کنفرانس ACFE گفت: "تغییر سبک زندگی ناگهانی کارمندان می‎تواند نشانه‎های غیرمستقیمی باشد مبنی بر اینکه آنها ممکن است رشوه‎های خاص یا انواع هدایا و پرداخت ها را دریافت کنند. مجرمان می‎توانند از شرکت‎های پوششی برای پیشنهاد قرارداد یا ایجاد رقابت ظاهری استفاده کنند.
تولی مادونسلا، سرپرست عمومی سابق آفریقای جنوبی و استاد فعلی دانشگاه استلنبوش، طی سخنرانی خود در کنفرانس ACFE بیان کرد: "متخصصان مبارزه با کلاهبرداری ممکن است هنگام افشای خطای احتمالی تحت فشار باشند"
لازم است متخصصان مبارزه با کلاهبرداری، چه در یک شرکت و چه در سازمان‎های مختلف در سراسر جهان با یکدیگر همکاری کنند. برایان دیویس ، مدیریت بخش تقلب در انتشارات کتاب‎های الکترونیکی Scribd، طی ارائه‎ای در کنفرانس ACFE گفت : "ما در این مبارزه تنها نیستیم و می توانیم در کنار یکدیگر و به اشتراک گذاری نکات ، ترفندها و روش های مختلف دستیابی به این امر، روش‎های کمک به ساخت تیم و روش‎های ایجاد برنامه برای مبارزه با تقلب، به موفقیت برسیم. ما در این کار کنار هم هستیم. "    

 

https://www.accountingtoday.com/news/fraud-likely-to-increase-post-pandemic?position=editorial_1&campaignname=V2_ACT_Daily_20210503-06222021&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=V2_ACT_Daily_20210503%2B%27-%27%2B06222021&bt_ee=a9K6A%2FhfL%2F8GPJiU%2Beqh%2FpIiG8c8k%2B0me%2BAmE7DRauN4%2FU3scW7XGrdgPYNfqqwl&bt_ts=1624356025333

شماران